Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2024 r., sygn. III OSK 955/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 grudnia 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 774/22 w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia 4 lipca 2011 r. nr XII/118/11 w przedmiocie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków [...] oraz warunków jego funkcjonowania uchyla zaskarżony wyrok i stwierdza nieważność § 1 ust. 2, § 3 ust. 2, § 3 ust. 4, § 5 ust. 2 i § 6 ust. 2 zdanie 1 załącznika do zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 21 grudnia 2022 r. sygn. akt III SA/Gl 774/22 oddalił skargę Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Zabrzu z dnia 4 lipca 2011 r. nr XII/118/11 w przedmiocie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego oraz warunków jego funkcjonowania, zwanej dalej w skrócie uchwałą.
W motywach orzeczenia Sąd wskazał w pierwszej kolejności, że prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 czerwca 2018 r. sygn. akt IV SA/Gl 164/18, na skutek skargi wniesionej przez Prokuraturę Rejonową w Zabrzu stwierdzono nieważność uregulowań załącznika do zaskarżonej uchwały zawartych w § 2 oraz § 3 ust. 4 lit. c w zakresie słów "oraz w przypadku skazania członka Zespołu prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie".
Analizując merytorycznie zarzuty wskazane przez Wojewodę w skardze Sąd uznał, że w sprawie nie doszło do naruszenia art. 9a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2021 r., poz. 1249) zwanej dalej "ustawą o przeciwdziałaniu", w związku z art. 7 Konstytucji RP poprzez przekroczenie zakresu upoważnienia ustawowego. Podkreślono, że zgodnie z § 1 ust. 2 załącznika do uchwały zespół interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie może utworzyć grupy robocze w celu pracy nad konkretnymi problemami osób rodzin lub środowisk, w których występuje przemoc w rodzinie. W skład grup roboczych wchodzą osoby, o których mowa w art. 9a ust. 11 i 12 ustawy o przeciwdziałaniu. W ocenie Sądu unormowanie dotyczące możliwości powoływania grup roboczych oraz wskazanie podmiotu uprawnionego do ustalenia trybu ich powoływania mieści się w zakresie szczegółowych warunków funkcjonowania zespołu interdyscyplinarnego. Przepis ten nie stanowi modyfikacji przepisu ustawowego. Ustalenie w § 3 ust. 2 załącznika do uchwały, że kandydatów na członków zespołu oraz grup roboczych wskazują osoby kierujące instytucjami i jednostkami określonymi w § 2, jest w istocie zapisem martwym ponieważ odsyła do § 2 wspomnianego przepisu, co do którego stwierdzono nieważność zatem nie jest to istotne naruszenie prawa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
