Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2018 r., sygn. II OSK 538/17
Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Siegień (spr.) sędzia del. WSA Marta Laskowska - Pietrzak Protokolant sekretarz sądowy Aleksandra Tokarczyk po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej R. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 października 2016 r. sygn. akt VII SA/Wa 1280/16 w sprawie ze skargi R. D. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 7 października 2016 r., sygn. akt VII SA/Wa 1280/16 oddalił skargę R. D. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2014 r., nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki.
Przedmiotowy wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla W. decyzją z dnia [...] sierpnia 2011 r. wydaną na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) nakazał J. D. i R. D. rozbiórkę samowolnie wybudowanej altany śmietnikowej na działce nr ew. [...] z obr. [...] przy ul. K. [...] w W., usytuowanej przy granicy z nieruchomością przy ul. K. [...]B w W.
Następnie [...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego po rozpatrzeniu odwołania R. D. decyzją z dnia [...] listopada 2011 r. utrzymał w mocy powyższe rozstrzygnięcie.
Obie wymienione powyżej decyzje zostały uchylone wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 stycznia 2013 r., sygn. akt. VII SA/Wa 2411/12.
Po ponownym rozpatrzeniu sprawy wybudowanego śmietnika Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla W. decyzją nr [...] z dnia [...] grudnia 2013 r. wydaną na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 1 i ust. 7 ustawy - Prawo budowlane nakazał J. D. i R. D. rozbiórkę wybudowanego śmietnika na działce nr ew. [...] z obr. [...] przy ul. K. [...] w W., usytuowanego przy granicy z nieruchomością przy ul. K. [...]B w W. z pozostawieniem ściany południowej, usytuowanej pomiędzy nieruchomościami K. [...] i K. [...]B, stanowiącej ogrodzenie wewnętrzne pomiędzy tymi nieruchomościami oraz ściany frontowej od ul. K., będącej ogrodzeniem wykonanym na podstawie zgłoszenia z dnia [...] października 2003 r. W toku rozpoznania spawy organ ustalił że, wymiary zabudowy śmietnika w rzucie wynoszą ok. 3,70 m x 2,25 m, przy czym krótszy bok stanowi ogrodzenie - granicę działek K. [...] i K. [...]B, a dłuższy bok leży w obszarze działki na styku z linią rozgraniczającą ul. K. i stanowi ogrodzenie frontowe. Wysokość zabudowy śmietnika jest zmienna od ok. 2,20 m do ok. 2,50 m. Obiekt jest konstrukcji murowanej, do ok. 3/4 wysokości obłożony jest płytkami gresowymi. Organ ustalił także, że przedmiotowy śmietnik wybudowano po dniu 13 stycznia 2004 r., a przed dniem 23 czerwca 2006 r., a więc w przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Wskazał również, że projekty budowlane budynku mieszkalnego wielorodzinnego na terenie nieruchomości położonej przy ul. K. [...] w W. zatwierdzone decyzją Starosty Powiatu W. z dnia [...] lutego 2000 r., zmienioną decyzją z dnia [...] grudnia 2001 r. nie przewidywały realizacji pomieszczeń na odpadki stałe, zadaszonych osłon śmietnikowych, czy też altan śmietnikowych. Przedmiotowego śmietnika nie wybudowano zatem w ramach wymienionego pozwolenia na budowę. Ponadto z uwagi na ustalone wymiary śmietnika organ przyjął, że zgłoszenie z dnia [...] października 2003 r. nie dotyczyło budowy śmietnika. Przy czym organ wskazał, że nawet gdyby przyjąć, że inwestor w ramach ww. zgłoszenia wykonał śmietnik, to jednocześnie dokonał odstępstwa, gdyż wymiar części frontowej tego obiektu, od strony ul. K., na szkicu wynosi ok. 2,00 m, a wybudowany śmietnik ma wymiar frontowy ok. 3,70 m. Organ stwierdził zatem, że obiekt narusza warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, co uzasadnia wszczęcie postępowania administracyjnego i prowadzenie sprawy w ramach nadzoru budowlanego na podstawie art. 50 i 51 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Dodatkowo organ stwierdził, że przedmiotowy śmietnik został posadowiony niezgodnie z warunkami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690, ze zm.), co podniósł także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 15 stycznia 2013 r., sygn. akt VII SA/Wa 2411/12. Zdaniem organu nie zostały bowiem zachowane wymagane odległości od okien i drzwi pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz odległości od granicy z sąsiednią działką. Tym samym, jak wskazał organ, brak było możliwości doprowadzenia obiektu lub jego części do stanu zgodnego z przepisami w tym techniczno- budowlanymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
