Wyrok NSA z dnia 7 marca 2018 r., sygn. II OSK 1187/16
Zagospodarowanie przestrzenne
Dnia 7 marca 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj /spr./ sędzia del. WSA Marta Laskowska-Pietrzak Protokolant asystent sędziego Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 7 marca 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 stycznia 2016 r. sygn. akt IV SA/Wa 3462/15 w sprawie ze skargi J. N. na postanowienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. N. na rzecz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 19 stycznia 2016r., sygn. akt IV SA/Wa 3462/15, oddalił skargę J. N. na postanowienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Lubuski Wojewódzki Konserwator Zabytków, po rozpatrzeniu wniosku Wójta Gminy T. z 5 marca 2015 r., postanowieniem z dnia [...] lipca 2015 r. - działając na podstawie art. 89 pkt 1 oraz art. 93 ust 1 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 ze zm.), art. 60 ust. 1 w zw. z art. 53 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 199 ze zm.) oraz art. 127 § 2 i art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 144 k.p.a. - odmówił uzgodnienia projektu decyzji o ustaleniu warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na nadbudowie, przebudowie wraz ze zmianą sposobu użytkowania poddasza nieużytkowego na cele mieszkalne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym oraz przebudowie wraz ze zmianą sposobu użytkowania poddasza nieużytkowego na cele mieszkalne w budynku gospodarczym na działkach nr ewid. [...] i [...] położonych przy ul. Z. w miejscowości T.. Organ wskazał, że nie sprzeciwia się realizacji planowanej inwestycji o ustalonych w uzgadnianym projekcie decyzji parametrach pod warunkiem usunięcia z niej ustaleń dopuszczających realizację dachu mansardowego na budynku mieszkalnym przy ul. Z. [...]. Wskazał, że zespół zabudowy pierzejowej przy ul. Z. stanowi jeden z najcenniejszych zespołów zabudowy historycznej współtworzących zabytkowy układ urbanistyczny miejscowości T.. Budynek nr [...], wraz z obiektami z nim sąsiadującymi, tworzy zwarty zespół obiektów dwukondygnacyjnych na planie prostokąta, krytych wysokimi dachami dwuspadowymi. Dachy mansardowe na terenie układu urbanistycznego T. występują jedynie tworząc lokalne dominanty przestrzenne, jak w przypadku budynków przy ul. Z. [...] i Z. [...]. Odstępstwo od tej zasady występuje w budynku przy ul. Z. [...], jednak z uwagi na jego skromne rozmiary budynek ten nie wyróżnia się w ciągu zabudowy, w której dominują proste dachy dwuspadowe. Budynek nr [...] jest jednym z większych domów w analizowanej części pierzei ulicy Z.. Dlatego, zdaniem organu, realizacja dachu mansardowego uczyniłaby z tego budynku lokalną dominantę przestrzenną, na wzór budynków narożnych, zamykających ciągi zabudowy, choć pierwotnie nie odgrywał takiej roli, tj. nie był budynkiem narożnym, zamykającym pierzeję.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty