Wyrok NSA z dnia 15 marca 2018 r., sygn. II OSK 474/18
Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Hauser po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 23 marca 2017 r., sygn. akt III SA/Gd 460/15 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi W. K. na uchwałę Rady Miejskiej w Bytowie z dnia [...] września 2013 r. w przedmiocie rozbiórki pomnika oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 23 marca 2017 r., sygn. akt III SA/Gd 460/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (dalej WSA albo sąd I instancji) odrzucił skargę W. K. (dalej skarżący) na uchwałę Rady Miejskiej w Bytowie z dnia [...] września 2013 r. w przedmiocie rozbiórki pomnika oraz orzekł o zwrocie skarżącemu kwoty 300 zł tytułem uiszczonego wpisu od skargi.
Postanowienie wydano w następującym stanie prawnym i faktycznym sprawy:
W dniu [...] września 2013 r. Rada Miejska w Bytowie podjęła stanowisko w sprawie rozbiórki pomnika zlokalizowanego na [...], w którym wyraziła pogląd, że rozbiórka pomnika jest uzasadniona w związku z brakiem możliwości zapewnienia warunków dla jego dalszego bezpiecznego użytkowania.
Pismem z dnia 24 lutego 2014 r. skarżący wezwał Radę Miasta do uchylenia powyższego stanowiska i podjęcia konkretnych czynności z uwagi na zaistnienie działań na szkodę jego oraz lokalnej społeczności. Wezwał również Burmistrza do przywrócenia właściwego stanu pomnika.
Sąd I instancji postanowieniem z dnia 15 maja 2014 r., sygn. akt III SA/Gd 350/14, odrzucił skargę, wniesioną na stanowisko Rady Miejskiej z dnia [...] września 2013 r. w sprawie rozbiórki pomnika. Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 10 marca 2015 r. sygn. akt II OSK 3368/14, uwzględnił skargę kasacyjną, uchylając powyższe postanowienie. W uzasadnieniu NSA wskazał m.in., że z mocy art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm., dalej u.s.g.), do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach wznoszenia pomników. Ta kompetencja obejmuje podejmowanie uchwał o budowie pomnika, o przeniesieniu istniejącego pomnika w inne miejsce, jego remoncie lub rozbiórce. "Decyzja" rady gminy podejmowana na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 13 u.s.g. powinna przybrać formę uchwały.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty