Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2018 r., sygn. I FSK 1476/16
Nie ma podstaw, aby możliwość zastosowania zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 u.p.t.u., w tym obejmujących usługi finansowe, oceniać przez pryzmat klasyfikacji statystycznych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia WSA del. Bożena Dziełak (sprawozdawca), Protokolant Monika Osial, po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej L. [...] sp. z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 3 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Po 724/15 w sprawie ze skargi L. [...] sp. z o.o. w P. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. (obecnie Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w P.) z dnia 2 lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za III kwartał 2013 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od L. [...] sp. z o.o. w P. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w P. kwotę 14.400 (słownie: czternaście tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I. Zaskarżonym wyrokiem z 3 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Po 724/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu ("WSA") oddalił skargę Skarżącej - L. [...] sp. z o.o. w P., na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. ("Dyrektor IS") z 2 lutego 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
II. Jak to przedstawił WSA, decyzją z 10 lipca 2014 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P. ("Dyrektor UKS") określił Skarżącej zobowiązanie w podatku od towarów i usług za trzeci kwartał 2013 r.
Ustalono, że na podstawie stosownego zezwolenia Skarżąca prowadziła działalność jako zarejestrowany odbiorca, tj. dokonywała na rzecz osoby trzeciej (nabywcy) czynności faktycznych i prawnych w zakresie rozliczeń akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych (oleju napędowego) i opłaty paliwowej. Skarżąca zawierała z kontrahentami umowy cywilnoprawne, w których zobowiązywała się do świadczenia usługi finansowej polegającej na obsłudze finansowej operacji wprowadzenia na terytorium Polski towarów akcyzowych. Zleceniodawcy zobowiązani byli z odpowiednim wyprzedzeniem wpłacić na konto zleceniobiorcy wynagrodzenie w wysokości stanowiącej równowartość podatku akcyzowego i opłaty paliwowej od nabywanych paliw oraz 500 zł za każdy zgłoszony transport towarów. Ponadto zobowiązali się płacić zleceniobiorcy kwotę 700 zł powiększoną o podatek od towarów i usług, tytułem usługi logistycznej polegającej m.in. na przygotowaniu i przekazaniu stosownej dokumentacji dla poszczególnych zgłoszonych towarów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
