22.08.2017

Wyrok NSA z dnia 22 sierpnia 2017 r., sygn. I OSK 2940/15

Przyjmuje się, że orzeczenie sądu pierwszej instancji uchyla się spod kontroli instancyjnej w przypadku braku wymaganych prawem części (np. nieprzedstawienia stanu sprawy, czy też niewskazania lub niewyjaśnienia podstawy prawnej rozstrzygnięcia), a także wówczas, gdy będą one co prawda obecne, niemniej jednak obejmować będą treści podane w sposób niejasny, czy też nielogiczny, uniemożliwiający jednoznaczne ustalenie stanu faktycznego i prawnego, stanowiącego podstawę kontrolowanego wyroku sądu.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) sędzia NSA Jan Paweł Tarno sędzia del. WSA Iwona Kosińska Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 22 sierpnia 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Skarbu Państwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 czerwca 2015 r. sygn. akt I SA/Wa 749/15 w sprawie ze skargi M. R. na decyzję Ministra Skarbu Państwa z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie potwierdzenia prawa do rekompensaty 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od M. R. na rzecz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę M. R. na opisaną w sentencji decyzję Ministra Skarbu Państwa i uchylił tę decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wojewody M. (winno być M.) z dnia [...] listopada 2014 r. w punktach drugim i trzecim, orzekł o wykonalności zaskarżonej decyzji i kosztach postępowania.

Jak wynika z jego uzasadnienia zaskarżoną decyzją utrzymano w mocy decyzję organu I instancji w objętym odwołaniem zakresie (punkty 2 i 3), orzekającym o odmowie przyznania skarżącej prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia przez jej poprzednika prawnego F. R. nieruchomości w Z., odnośnie zabudowań powyżej przyjętych przez organ gabarytów: domu mieszkalnego powyżej 220,40 m3 (tj. 88,16 m2), warsztatu powroźniczego powyżej 150 m3 (tj. 60 m2 ), pomieszczenia na składy powyżej 120 m3 (tj. 48 m2 ). Decyzje te zapadły na skutek wniosku następczyń prawnych właściciela z dnia [...] lutego 1980 r. o zaliczenie mienia na poczet opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów w K. Dołączono doń m.in. orzeczenie Państwowego Urzędu Repatriacyjnego z dnia [...] lutego 1947 r. Wniosek ten Prezydent K. przekazał Wojewodzie M. w dniu [...] lutego 1980 r. Niezależnie od tego M. R. ponowiła żądanie podaniem z dnia [...] lutego 2006 r. Dołączyła doń nadto opis mienia pozostawionego przez F. R., dokument prywatny zawierający opis nieruchomości wraz z mapką, dowód ubezpieczeniowy z [...] grudnia 1934 r. Na skutek wezwania organu w dniu [...] maja 2008 r. przedstawiła oświadczenie świadka U. M.-S. z [...] kwietnia 2008 r., która dodatkowo złożyła oświadczenie z [...] czerwca 2005 r. Postanowieniem z dnia [...] czerwca 2008 r. Wojewoda M. uznał, iż materiał sprawy spełnia wymogi, o których mowa w 2, art. 3, art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418 ze zm.), dalej ustawa. W dniu [...] stycznia 2009 r. strona dołączyła do akt oświadczenia wymienionego wyżej świadka i świadka K. P. z [...] listopada 2008 r. Następnie operat szacunkowy o wartości pozostawionego mienia na kwotę 629.600,00 zł. Po okresie zawieszenia postępowania na jej wniosek, przedłożyła opinię projektanta G. K. z dnia [...] kwietnia 2014 r. i projektanta W. W. z dnia [...] września 2014r. oraz operat szacunkowy określający wartość pozostawionej nieruchomości na 243.500,00 zł. Postanowieniem z dnia [...] lipca 2014 organ I instancji zmienił swe postanowienie z dnia [...] czerwca 2008 r., a decyzją z dnia [...] listopada 2014 r. potwierdził prawo skarżącej do rekompensaty z tytułu mienia postawionego przez F. R. w Z. na Ukrainie. Minister utrzymując w mocy tę decyzję wskazał, iż ustalenia co do pozostawionego mienia należało oprzeć o dokumenty urzędowe, a to orzeczenie Państwowego Urzędu Repatriacyjnego z [...] lutego 1947 r. oraz opis mienia pozostawionego. Z pierwszego wynika, że poprzednik strony pozostawił w Z. dom murowany parterowy, trzyizbowy z przynależnościami wybudowany na parceli o obszarze 80 m2 . Natomiast opis mienia pozostawionego podaje, że pozostawił on tamże dom mieszkalny o kubaturze 220,40 m3, budynek gospodarczy o kubaturze 150 m3, oraz pomieszczenia na składy o kubaturze 120 m3 , wybudowane w 1925 r. W takiej sytuacji brak jest wedle organu podstaw prawnych do uwzględnienia przedłożonych oświadczeń świadków, bo mogłyby one stanowić dowód w sprawie tylko wówczas, gdyby nie było dokumentów urzędowych. Dodatkowo organ podał, iż oświadczenia dołączone do akt są niewiarygodne, gdyż świadkowie w chwili opuszczenia spornej nieruchomości przez właściciela miały odpowiednio 13 i 8 lat, zatem nie były w stanie zapamiętać szczegółów zabudowań, ich powierzchni, budulca i struktury gruntów. Poza tym K. P. jest córką F. R., a więc osobą bliską w rozumieniu art. 6 ust. 5 ustawy, stąd nie spełnia jej wymogów. Odnosząc się do opinii G. K. organ stwierdził, iż Wojewoda M. uwzględnił jej sugestie, że zabudowania nie mogły być posadowione na 80 m2, i przyjął większą powierzchnię działki w postanowieniu z dnia [...] lipca 2014 r., bo 800 m2. Za błędne uznał ustalenie, że warsztat stanowił integralną część budynku mieszkalnego, bo doliczenie jego powierzchni do powierzchni budynku mieszkalnego jest sprzeczne z materiałem dowodowym, zatem były to dwie budowle. Nie można też w przekonaniu organu przyjąć, że w budynku o kubaturze 220 m3 (88 m2) niepodobna rozmieścić 3 izb, kuchni, sieni i warsztatu. Nie podzielił wreszcie Minister stanowiska W. W., że w dokumentach urzędowych pomylono powierzchnię z kubaturą, bo brak ku temu podstaw. W opisie mienia znajduje się rubryka "kubatura", co oznacza wielkość przestrzenną - objętość wyrażaną w metrach sześciennych. Skarżąca nie przedstawiła wiarygodnych dowodów podważających dane zamieszczone w dokumentach urzędowych, a w świetle zgromadzonych dowodów nie było potrzeby poszukiwania z urzędu innych na te okoliczności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty