Wyrok NSA z dnia 5 września 2017 r., sygn. II OSK 3064/15
Związanie Naczelnego Sądu Administracyjnego granicami skargi kasacyjnej polega na tym, że jest on władny badać naruszenie jedynie tych przepisów, które zostały wyraźnie wskazane przez stronę skarżącą.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie sędzia NSA Wojciech Mazur sędzia del. WSA Tomasz Grossmann (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 5 września 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej I.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 19 lutego 2015 r. sygn. akt II SA/Lu 415/14 w sprawie ze skargi I.K. na decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki części budynku oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 19 lutego 2015 r., sygn. akt II SA/Lu 415/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie - po rozpoznaniu sprawy ze skargi I.K. na decyzję Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki części budynku - oddalił skargę.
Wyrok ten, jak wynika z jego uzasadnienia, zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Chełmie (dalej też jako "PINB" lub "organ I instancji") decyzją z [...] listopada 2013 r. nakazał I.K. rozbiórkę rozbudowanej części budynku mieszkalnego jednorodzinnego o wymiarach 3,13 x 2,48 m i wysokości do okapu w najniższej części 2,32 m, zlokalizowanej od strony wschodniej budynku mieszkalnego, położonego na działce nr ewid. [...] w miejscowości O. przy ul. [...] 8, gmina Chełm.
W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że 29 kwietnia 2013 r. dokonano oględzin ww. budynku, w wyniku których stwierdzono wykonanie opisanej na wstępie rozbudowy bez wymaganego prawem pozwolenia. Rozbudowana część została na zewnątrz ocieplona. Dach nad nią stanowi przedłużenie połaci dachowej istniejącego budynku mieszkalnego, z którym część ta stanowi funkcjonalną całość. Zlokalizowano tam pomieszczenie gospodarcze. Z oświadczenia inwestora wynika, że rozbudowa została wykonana w 2004 r., bez uzyskania pozwolenia na budowę. Organ I instancji w oparciu o wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Chełm ustalił, że przedmiotowa inwestycja zgodna jest z zapisami tego planu, w związku z czym podjął działania zmierzające do jej zalegalizowania. Ponieważ jednak inwestor nie wykonał obowiązków wynikających z postanowienia PINB z [...] czerwca 2013 r. - mocą którego wstrzymano prowadzenie robót budowlanych i nałożono obowiązek przedstawienia w terminie do 31 października 2013 r. wymienionych w tym postanowieniu dokumentów - organ I instancji, jak stwierdził, był zobligowany do nakazania rozbiórki na podstawie art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty