Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 1671/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) sędzia del. WSA Sławomir Pauter Protokolant starszy inspektor sądowy Joanna Drapczyńska po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 26 lutego 2015 r. sygn. akt II SA/Lu 470/14 w sprawie ze skargi P. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia należności z funduszu alimentacyjnego uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 26 lutego 2015 r., sygn. akt II SA/Lu 470/14, po rozpoznaniu sprawy ze skargi P. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] marca
2014 r., nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia należności z funduszu alimentacyjnego, uchylił zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, że decyzją z dnia 30 grudnia 2013r. Wójt Gminy L. odmówił P. D. umorzenia należności z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego za lata 2012/2013 w kwocie
4800 złotych, których zwrot określono w decyzji tego samego organu z dnia
[...] października 2013r. Organ wskazał, że powstanie zadłużenia z tytułu alimentacji i obowiązek jego uregulowania przez dłużnika jest następstwem zaniechania płacenia alimentów ustalonych wyrokiem sądu, natomiast fakt wypłaty świadczeń z budżetu państwa nie zwalnia dłużnika z alimentacji na rzecz dziecka. W ocenie organu wiek dłużnika oraz fakt podjęcia zatrudnienia stanowi powód do dalszej spłaty powstałego zadłużenia, zgromadzony zaś w sprawie materiał dowodowy nie stanowi przesłanki jego umorzenia.
Rozpatrując odwołanie Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L. decyzją z dnia [...] marca 2014 r. rozstrzygnięcie Wójta utrzymało w mocy. W motywach uzasadnienia podano, że umorzenie jest stosowane jedynie wyjątkowo, wtedy, gdy brak jest podstaw do przypuszczenia co do ich spłaty. Może mieć to miejsce, gdy o umorzenie ubiega się osoba bez stałych dochodów, której stan zdrowia uniemożliwia podjęcie pracy i brak jest rokowań na jego poprawę. W tym przypadku brak jest jednak podstaw do uwzględnienia wniosku. Dłużnik ma 32 lata, jest w wieku aktywności zawodowej, stan zdrowia pozwala na wykonywanie pracy, a jego sytuacja może się poprawić. W ocenie Kolegium umorzenie należności byłoby w tej sytuacji nieuzasadnioną ulgą i przerzuceniem obowiązku zapewnienia kosztów utrzymania dziecka na podatnika, co jest sprzeczne z interesem społecznym. Zarzut opierający się na tym, że otrzymywane wynagrodzenie wystarcza jedynie na pokrycie bieżących rachunków nie uzasadnia umorzenia. Nie jest też podstawą do uwzględnienia wniosku korzystanie przez stronę z dodatkowej pomocy rodziców, gdyż polepsza to jej sytuację dochodową. Zdaniem organu świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłacane są na rzecz dzieci, które nie mają żadnych możliwości zarobkowania i to właśnie dobro dziecka musi być stawiane wyżej, niż dolegliwości dotykające rodzica i wynikające z łożenia na jego utrzymanie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty