04.12.2017

Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2017 r., sygn. II GSK 2999/17

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wielokrotnie podkreślano, że powołanie przepisów procesowych w oderwaniu od będących podstawą zaskarżonego wyroku przepisów postępowania sądowego, nie może być uznane za spełniające przesłanki podstaw kasacyjnych, o których mowa w art. 174 pkt 2 p.p.s.a., gdyż przedmiotem kontroli w postępowaniu kasacyjnym, stosownie do treści art. 173 § 1 p.p.s.a., jest orzeczenie sądu.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Dorota Dąbek (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 23 maja 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 292/17 w sprawie ze skargi Gminy R. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia [...] stycznia 2017 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy R. na 2016 r. oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 maja 2017r., sygn. akt I SA/Ol 292/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (zwany dalej także: Sąd lub Sąd I instancji) oddalił skargę Gminy R. (zwanej dalej także: Skarżąca) na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie (zwanego dalej także: organ nadzoru) z dnia [...] stycznia 2017r., nr [..], w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały nr [..] Rady Gminy R. z dnia [...] grudnia 2016r. w sprawie zmian w budżecie Gminy R. na 2016r.

Powyższy wyrok Sądu I instancji zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Uchwałą z dnia [..] stycznia 2017r., nr [...], Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie stwierdziło nieważność uchwały nr [...] Rady Gminy R. z dnia [..] grudnia 2016r. w sprawie zmian w budżecie Gminy R. na 2016r. Jako podstawę prawną organ nadzoru podał art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016r. poz. 561, zwanej dalej u.r.i.o.) oraz art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016r. poz. 446 ze zm., zwanej dalej u.s.g.). Organ nadzoru ustalił, że P.R. w dniu [...] grudnia 2016r. w czasie sesji Rady Gminy R., ustnie zrzekł się mandatu radnego, co zostało zapisane w protokole z sesji. P.R. nie doręczono zawiadomienia o terminie sesji wyznaczonej na dzień 28 grudnia 2016r. oraz porządku obrad i materiałów sesyjnych. Nie był on również obecny na sesji Rady w czasie uchwalenia przedmiotowej uchwały. Organ nadzoru stwierdził, że P.R., w dniu [...] grudnia 2016r. to jest w dniu procedowania przez Radę nad przedmiotową uchwałą, był radnym Gminy R. i winien być powiadomiony o terminie i miejscu odbywania się sesji oraz powinien otrzymać materiały będące przedmiotem obrad, gdyż pisemne zrzeczenie się mandatu radnego złożył do Biura Urzędu Gminy R. dopiero w dniu [...] stycznia 2017r. Zdaniem organu nadzoru, procedura podjęcia w dniu [...] grudnia 2016r. przez Radę uchwały Nr [...] obarczona jest więc istotnymi wadami, polegającymi na naruszeniu art. 20 ust. 1 i 3 u.s.g. i § 26 ust. 4 Statutu Gminy R. (Dz. Urz. Woj. Warmińsko- Mazurskiego 2016, poz. 4783) w zw. z art. 383 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2017r. poz. 15). Organ nadzoru wskazał, że art. 383 § 1 ustawy Kodeks wyborczy wymienia przesłanki wygaśnięcia mandatu radnego, pośród których brak jest możliwości złożenia ustnej rezygnacji. W pkt 4 przywołanej regulacji prawodawca przewidział wyłącznie pisemną formę zrzeczenia się mandatu radnego. Podmiotem uprawnionym do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego z ww. przyczyny jest komisarz wyborczy, który w myśl art. 383 § 2a ww. ustawy czyni to w drodze postanowienia, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia tej przyczyny. Pisemne zrzeczenie się mandatu radnego powinno zostać złożone bezpośrednio organowi właściwemu do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu tj. Komisarzowi Wyborczemu w O. W przypadku złożenia takiego oświadczenia przewodniczącemu rady, co miało miejsce w niniejszej sprawie, powinien on niezwłocznie przekazać je komisarzowi wyborczemu. W takiej sytuacji termin do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu biegnie od dnia otrzymania oświadczenia przez komisarza wyborczego. W ocenie organu nadzoru, w rozpatrywanej sprawie stwierdzenie wygaśnięcia mandatu przez komisarza wyborczego nastąpi w dacie późniejszej niż data sesji rady - 28 grudnia 2016r. - gdyż radny P.R. pisemne zrzeczenie się mandatu radnego złożył do Biura Urzędu Gminy R. w dniu 18 stycznia 2017r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne