Wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2019 r., sygn. II OSK 1528/17
Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski /spr./ Protokolant asystent sędziego Łukasz Sielanko po rozpoznaniu w dniu 17 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Lubelskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 27 lutego 2017 r. sygn. akt II SA/Lu 1113/16 w sprawie ze skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy K. z dnia (...) marca 2011 r. nr (...) w przedmiocie zmiany statutów sołectw oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 lutego 2017 r. sygn. akt II SA/Lu 1113/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Gminy K. z dnia (...) marca 2011 r. nr (...) w przedmiocie statutów sołectw.
Sąd pierwszej instancji uznał, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie. Rozpatrując skargę stwierdził, że zarzuty Wojewody Lubelskiego są niezasadne.
Przedmiotem skargi jest uchwała Rady Gminy K. z dnia (...) marca 2011 r. nr (...) zmieniająca w części uchwałę nr (...) z dnia (...) kwietnia 2003 r. w sprawie uchwalenia statutów Sołectw wchodzących w skład gminy K. poprzez wprowadzenie w statutach § 23 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu: "odwołanie (sołtysa) następuje w trybie głosowania jawnego".
Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie u.s.g., sołectwo jest elementem pomocniczego podziału administracyjnego, pochodną zasadniczego podziału terytorialnego i stanowi istotny element usprawniający realizację zadań gminy. Status publicznoprawny jednostki pomocniczej wyznaczony jest w szczególności poprzez kompetencje publiczne, a więc zdolność do załatwiania określonych spraw publicznych. Jednostka pomocnicza nie jest formą decentralizacji, gdyż nie posiada prawem określonej samodzielności względem gminy (art. 35 u.s.g.). Z tego powodu regulacje dotyczące sołectwa, w tym trybu działania jego organów, w tym sołtysa, spełniać muszą warunki określone przepisami ustawy, z uwzględnieniem odpowiedniego stosowania regulacji odnoszącej się do organów gminy, w szczególności wyrażonej w art. 11b ust. 1 u.s.g. zasady jawności działalność organów gminy. Z przepisu tego wprost wynika, że ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Uszczegółowieniem tej zasady jest art. 14 u.s.g. zgodnie z którym uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty