28.05.2018

Wyrok NSA z dnia 28 maja 2018 r., sygn. I OSK 709/18

Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Stojanowski, Sędzia NSA Jolanta Rudnicka, Sędzia del. NSA Grzegorz Jankowski (spr.), , po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 6 września 2017 r. sygn. akt II SA/Bd 492/17 w sprawie ze skargi Burmistrza [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2017 r. nr [...] w przedmiocie nieważności zarządzenia w sprawie odwołania z funkcji Dyrektora Samorządowego Zespołu Placówek Oświatowych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 września 2017 r. sygn. akt II SA/Bd 492/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy po rozpoznaniu skargi Burmistrza [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2017 r. nr [...] w przedmiocie nieważności zarządzenia w sprawie odwołania z funkcji Dyrektora Samorządowego Zespołu Placówek Oświatowych oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku przedstawiono następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] Wojewoda [...] działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016, poz. 446 z późn. zm.) - dalej jako u.s.g., orzekł o nieważności zarządzenia z dnia [...] listopada 2016 r. Nr [...], w którym Burmistrz [...] na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.) - dalej jako u.s.o., art. 30 ust. 2 pkt 5 u.s.g. odwołał M. K. z funkcji Dyrektora Samorządowego Zespołu Placówek Oświatowych w [...] z dniem [...] grudnia 2016 r., bez wypowiedzenia. Wojewoda stwierdził, że zostało ono podjęte z istotnym naruszeniem art. 38 ust. 1 pkt 2 u.s.o. Zastosowanie tego przepisu uzależnione jest od zaistnienia "przypadku szczególnie uzasadnionego". Powołując się na utrwalone orzecznictwo sądów administracyjnych organ wskazał, że przez "przypadek szczególnie uzasadniony" powinno się rozumieć takie okoliczności, które wskazują, iż z decyzją o odwołaniu dyrektora nie można czekać do zakończenia roku szkolnego i musi być ona podjęta natychmiastowo - w trakcie roku szkolnego. Oznacza to, że w uzasadnieniu aktu odwołującego ocena ta musi być dokładnie i szczegółowo umotywowana. Muszą zostać szczegółowo wskazane zarzucane nieprawidłowości oraz winno zostać przekonująco umotywowane na czym polega "szczególne uzasadnienie" danego przypadku i dlaczego, w okolicznościach danej sprawy, organ skorzystał z przyznanych mu ustawowo kompetencji. Organ musi niezbicie wykazać dlaczego stwierdzone uchybienia uniemożliwiają dalsze prawidłowe funkcjonowanie placówki, a tym samym są na tyle istotne, że nie pozwalają na wykonywanie obowiązków przez daną osobę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne