Wyrok NSA z dnia 15 lutego 2017 r., sygn. II FSK 3855/14
Podatek od środków transportowych
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA (del.) Bogusław Woźniak (sprawozdawca), Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 15 lutego 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej S. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 24 czerwca 2014 r. sygn. akt III SA/Po 1651/13 w sprawie ze skargi S. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu z dnia 12 września 2013 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od środków transportowych za lata 2008-2012 oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 24 czerwca 2014 r., sygn. akt III SA/Po 1651/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę S. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu z dnia 12 września 2013 r., w przedmiocie nadpłaty w podatku od środków transportowych za lata 2008 - 2012. Jako podstawę prawną orzeczenia Sąd I instancji wskazał art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) - dalej jako "P.p.s.a."
Sąd I instancji przedstawił stan sprawy, z którego wynika, że podatniczka złożyła wniosek o zwrot podatku od środków transportowych w łącznej kwocie 2 459,00 zł, za lata 2008 - 2012, od samochodu ciężarowego marki MAN o numerze rejestracyjnym [...]. Decyzją z dnia 5 lipca 2013 r., Wójt Gminy O. stwierdził brak nadpłaty w podatku od środków transportowych na koncie S. B. w kwocie 2 459,00 zł. W ocenie organu podatkowego w odniesieniu do wymienionego wyżej pojazdu nie zachodzą przesłanki zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844 ze zm.) - dalej jako u.p.o.l. Pojazd ten nie jest bowiem pojazdem specjalnym.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kaliszu, po rozpatrzeniu odwołania podatniczki, decyzją z dnia 12 września 2013 r. utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy O. z dnia 5 lipca 2013 r. Powołując się na art. 12 ust. 1 pkt. 2 u.p.o.l., a także art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.) - dalej jako "P.r.d." oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2007 r. Nr 137, poz. 968), organ odwoławczy wyjaśnił, że to rejestracja pojazdu wpływa bezpośrednio na powstanie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych, bowiem organ podatkowy określając stawkę podatku od tych środków uwzględnia dane techniczne pojazdu wynikające z dowodu rejestracyjnego. Z materiału dowodowego wynika, że przedmiotowy samochód został zarejestrowany jako samochód ciężarowy, wobec czego brak jest jakichkolwiek podstaw, aby uznać go za pojazd specjalny w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym. Organ odwoławczy zaznaczył, że z przepisów oraz obowiązującej klasyfikacji pojazdów nie wynika, aby pojazdy służące do nauki jazdy były pojazdami specjalnymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty