28.01.2016 Ubezpieczenia

Postanowienie NSA z dnia 28 stycznia 2016 r., sygn. I OW 242/15

Pomoc społeczna

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym Przewodniczący sędzia NSA Joanna Banasiewicz sędzia NSA Małgorzata Borowiec sędzia del. WSA Iwona Kosińska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Wójta Gminy Pleśna o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Wójtem Gminy Pleśna a Prezydentem Miasta Nowego Sącza w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku M. T. o przyznanie zasiłku pielęgnacyjnego postanawia: wskazać Prezydenta Miasta Nowego Sącza jako organ właściwy do rozpoznania wniosku.

Uzasadnienie

Wójt Gminy Pleśna pismem z dnia 4 listopada 2015 r. zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie negatywnego sporu o właściwość, zaistniałego pomiędzy Prezydentem Miasta Nowego Sącza, z upoważnienia którego działa Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Sączu, a Wójtem Gminy Pleśna, z upoważnienia którego działa Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pleśnej, w sprawie z wniosku M. T. o przyznanie zasiłku pielęgnacyjnego, poprzez wskazanie Prezydenta Miasta Nowego Sącza jako organu właściwego do rozpoznania sprawy.

W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 30 października 2015 r. do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pleśnej wpłynęło pismo Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Sączu z dnia 27 października 2015 r. w sprawie przekazania w trybie art. 65 kpa podania M. T., dotyczącego ustalenia prawa do zasiłku pielęgnacyjnego. W uzasadnieniu przedmiotowego pisma organ podał, że M. T. jest osobą obłożnie chorą, posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Nowym Sączu z dnia 21 października 2015 r. Jest osobą porzuconą przez męża i dzieci. Z tego względu, zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, właściwą do rozpatrzenia wniosku jest gmina ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały, tj. Gmina Pleśna. Z tym stanowiskiem nie zgadza się Wójt Gminy Pleśna. M. T. pozostaje zameldowana na pobyt stały w miejscowości L., gmina Pleśna. Pomimo zameldowania w miejscowości L., M. T. opuściła wskazaną miejscowość i nie przebywa w niej od około 15 lat. Z oświadczeń zebranych w sprawie wynika, że wnioskodawczyni i jej rodzina co najmniej od 15 lat nie mieszkają na terenie L., gdyż wyprowadzili się w okolice Nowego Sącza. Nie utrzymują żadnego kontaktu z dalszą rodziną. Z tego co wiadomo, rodzina Państwa T. opuściła dom w L. z powodu ogromnych długów, jakie zaciągnęli w bankach. Od tego czasu nigdzie się nie meldują, żeby wierzyciele nie mogli ustalić ich aktualnego miejsca zamieszkania. W aktach wnioskującego organu znajduje się oświadczenie M. T. z dnia 10 lipca 2014 r., z którego wynika, że nie zamieszkuje ona w L., tylko w Nowym Sączu przy ul. [...]. Z oświadczenia syna wnioskodawczyni wynika, że matka mieszkała w Nowym Sączu przy ul [...] od 2008 r. lub 2009 r. Krótkotrwale przed pobytem w szpitalu (ok. 1 tygodnia) przebywała w jego mieszkaniu. Oświadczył również, że pracuje w delegacji na Śląsku, jego żona również pracuje, mają dwoje małych dzieci i nie mają możliwości zająć się matką M. T. W rodzinnym wywiadzie środowiskowym przeprowadzonym z M. T. w dniu 16 września 2015 r. ustalono, że M. T. ostatnio zamieszkiwała u syna pod adresem - Stary Sącz, osiedle [...], natomiast aktualnie przebywa w szpitalu w Nowym Sączu na oddziale chorób wewnętrznych. Syn odmówił przyjęcia matki do lokalu, w którym mieszka wraz z rodziną. M. T. jest osobą porzuconą przez dzieci i męża. Organ wnioskujący przywołał treść art. 3 pkt 11, art. 16, art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. z 2015 r. Dz. U. poz. 114, ze zm.), § 10 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 3 stycznia 2013 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. poz. 3) oraz art. 25 K.c. i uznał, że centrum spraw życiowych M. T. skupia się od 15 lat w Nowym Sączu. W tych okolicznościach przepisem określającym właściwość miejscową gminy jest art. 23 ust. 2, w związku z art. 3 pkt 11 ustawy o świadczeniach rodzinnych, a zatem organem właściwym do rozpatrzenia podania M. T. z dnia 23 października 2015 r. o ustalenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego z uwagi na jej miejsce zamieszkania i aktualnego pobytu jest Prezydent Nowego Sącza.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne