06.12.2016

Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2016 r., sygn. II OSK 613/15

Gospodarka gruntami

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędziowie: sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant: starszy asystent sędziego Anita Lewińska-Karwecka po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 grudnia 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 1658/14 w sprawie ze skargi Burmistrza K. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na przeznaczenie na cele nierolnicze gruntów rolnych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na rzecz Burmistrza K. kwotę 250 (dwieście pięćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 grudnia 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 1658/14, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Burmistrza K. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z [...] czerwca 2014r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na przeznaczenie na cele nierolnicze gruntów rolnych, uchylił zaskarżoną decyzję.

Wyrok zapadł w następującym stanie sprawy.

Burmistrz K., na podstawie art. 7 ust.3 ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych ( tj. Dz.U. z 2013r. poz. 1205 ze zm.) wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem z [...] maja 2012r., znak: [...] o wyrażenie zgody na przeznaczenie na cele nierolnicze 90,5563 ha gruntów rolnych klas III, położonych w obrębie ewid. D., w granicach dz. nr ewid. [...], przewidzianych w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod tereny działalności produkcyjno-usługowej wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną i komunikacją.

Burmistrz K. wskazał we wniosku m. in. na fakt, iż potencjalni inwestorzy poszukują dużych obszarowo terenów o powierzchni powyżej 100-150 ha, spełnienie kryterium powierzchniowego jest warunkiem koniecznym realizacji inwestycji, zaś planowana lokalizacja stanowi zwarty obszar, położony przy głównym ciągu komunikacyjnym z dostępem do bocznicy kolejowej, uzbrojony we wszystkie media. Wskazał także, że objęty wnioskiem teren został zgłoszony do bazy ofert inwestycyjnych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz jest promowany przez Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów Urzędu Marszałkowskiego w S. Dodatkowo teren ten rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 marca 2012 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie s. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2012 r., poz. 360) został włączony w granice Podstrefy K. wchodzącej w skład s. specjalnej strefy ekonomicznej. Burmistrz K. podał również, że atrakcyjność terenu podniesie uruchomienie lotniska w roku 2015 w Z., które oddalone jest o ok. [...] km od wnioskowanego terenu, a brak planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu z przeznaczeniem wnioskowanych gruntów na cele nierolnicze był podstawową przyczyną, przez którą m.in. firma [...], produkująca dla grupy [...] nie zdecydowała się na realizację inwestycji na terenie gminy K.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne