25.05.2022

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2022 r., sygn. I OSK 1811/21

Dnia 25 maja 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Anna Wesołowska po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 maja 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 249/21 w sprawie ze skargi B.K. na decyzję Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na wyłączenie z produkcji leśnej gruntów leśnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 27 maja 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 249/21 oddalił skargę B.K. na decyzję Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia [...] grudnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na wyłączenie z produkcji leśnej gruntów leśnych.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosła B.K. Zaskarżając wyrok w całości, na podstawie art. 174 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm., dalej w skrócie "p.p.s.a.") zarzuciła:

1) naruszenie przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, tj. art. 151 w zw. z art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. w związku z art. 6, art. 7, art. 8, art. 77, art. 80 oraz art. 107 § 1 i 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm., dalej w skrócie "k.p.a."):

a) poprzez oddalenie skargi wynikające z braku wszechstronnego rozważenia materiału dowodowego i błędnych ustaleń faktycznych, polegających na uznaniu, iż działka o nr 18/2 nie spełnia przesłanek faktycznych i prawnych do wyłączenia z produkcji leśnej, podczas gdy takie ustalenie narusza przepis art. 6 k.p.a., bowiem doszło do wykroczenia poza ustawowe kompetencje wynikające z przepisów prawa i uznania, iż w postępowaniu o wyrażenie zgody na wyłączenie z produkcji leśnej, na podstawie zapisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych, organ administracji ma kompetencję do wiążącego ustalenia konsekwencji prawnych dokonania sądowego podziału nieruchomości na działki mniejszej powierzchni, aniżeli normatywy wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ustalania statusu inwestycyjnego nowopowstałych działek i możliwości ich zabudowy, skuteczności podziału w aspekcie obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, podczas gdy w rzeczywistości organ związany jest skutkami orzeczenia sądu, który dokonał podziału działek i winien wyłącznie ustalić, czy istnieją lub też nie istnieją przesłanki do wyrażenia zgody na wyłączenie części działki z produkcji leśnej;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne