22.09.2016 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 22 września 2016 r., sygn. I OSK 913/16

Zarzut naruszenia prawa materialnego nie może być skutecznie uzasadniony próbą zwalczania ustaleń faktycznych i ich oceny. W orzecznictwie ugruntowany jest bowiem pogląd, zgodnie z którym niedopuszczalne jest kwestionowanie ustaleń faktycznych sprawy poprzez zarzuty naruszenia prawa materialnego.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Pocztarek (spr.) sędzia NSA Maciej Dybowski po rozpoznaniu w dniu 22 września 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2016 r., sygn. akt II SA/Wa 1542/15 w sprawie ze skargi A.K. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia 29 czerwca 2015 r. nr [..] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 stycznia 2016 r., sygn. akt II SA/Wa 1542/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę A. K. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia 29 czerwca 2015 r. nr [..] w przedmiocie zwolnienia ze służby.

Z uzasadnienia zaskarżonego wyroku wynika, że Szef Służby Celnej decyzją z dnia 29 czerwca 2015 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.); zwanej dalej k.p.a. oraz art. 188 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r., poz. 1404 ze zm.); zwanej dalej ustawą o Służbie Celnej, po rozpatrzeniu odwołania A. K., utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia 1 kwietnia 2015 r. w sprawie zwolnienia ze służby na podstawie art. 105 ust. 1 pkt 10 ustawy o Służbie Celnej.

Organ uzasadniając wskazał, że A. K. została zawieszona w pełnieniu obowiązków służbowych na mocy decyzji Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie z dnia 12 lutego 2014 r. na okres 3 miesięcy, a następnie decyzją z dnia 6 maja 2014 r. przedłużono okres zawieszenia do czasu zakończenia postępowania karnego. W sprawie bezsporne jest, że na dzień wydania decyzji o zwolnieniu ze służby upłynął okres 12-miesięcznego zawieszenia funkcjonariusza w pełnieniu obowiązków służbowych, a zatem została ziszczona przesłanka wymagana przepisem art. 105 ust. 1 pkt 10 ustawy o Służbie Celnej. Podał, że przyczyną zawieszenia A. K. w pełnieniu obowiązków służbowych było wszczęcie postępowania karnego o popełnienie przestępstwa umyślnego, ściganego z oskarżenia publicznego, tj. o czyn z art. 228 § 3 k.k. w zw. z art. 12 k.k. Z informacji uzyskanej w toku postępowania z Prokuratury Okręgowej w Olsztynie wynika, że planowany termin zakończenia powyższego postępowania o sygn. akt V Ds. 66/13 wyznaczono na dzień 30 czerwca 2015 r. Tak więc skoro przyczyna zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych nie ustała, tym samym druga przesłanka, wymagana przez przepis art. 105 ust. 1 pkt 10 ustawy o Służbie Celnej, została spełniona.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne