Postanowienie NSA z dnia 10 grudnia 2015 r., sygn. I OW 206/15
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędzia NSA Izabella Kulig-Maciszewska po rozpoznaniu w dniu 10 grudnia 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Burmistrza Miasta i Gminy S. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy S. a Burmistrzem K. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku J. K. o udzielenie pomocy w formie schronienia, wyżywienia oraz pomocy finansowej postanawia: wskazać Burmistrza Miasta i Gminy S. jako organ właściwy do rozpoznania wniosku.
Uzasadnienie
Zastępca Dyrektora Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w S., działając z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy S., wnioskiem z dnia 17 września 2015 r. wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozpatrzenie "sporu kompetencyjnego" pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy S. a Burmistrzem Miasta i Gminy K. w przedmiocie wskazania organu właściwego w sprawie udzielenia J. K. pomocy w formie schronienia, wyżywienia oraz pomocy finansowej.
W uzasadnieniu wniosku Zastępca Dyrektora MGOPS w S. wskazał, że J. K. podaniem z dnia 19 sierpnia 2015 r. wystąpił o przyznanie mu pomocy finansowej oraz pomocy w formie schronienia i wyżywienia w Schronisku Specjalistycznym prowadzonym przez Stowarzyszenie J. w N., gm. K. Ze zgromadzonych w sprawie materiałów wynika, że J. K. jest kawalerem. Nie ma dzieci. Nie ciążą na nim żadne zobowiązania alimentacyjne. Z uwagi na wieloletnie konflikty rodzinne nie ma żadnych kontaktów ani z matką R. K., ani z siostrą N. M. Rodzina J. K. nie chce utrzymywać z nim żadnych więzi ze względu na jego agresywne zachowanie się i odmowę podjęcia leczenia. J. K. ostatnio był zameldowany przy ul. K. [...] w S. Wymeldował się stamtąd w dniu 2 grudnia 2008 r. Od 10 stycznia 2015 r. przebywa na terenie schroniska prowadzonego przez Stowarzyszenie J. w N. O powyższym fakcie Stowarzyszenie poinformowało MGOPS w S. dopiero w lipcu 2015 r., gdyż wcześniej koszty pobytu J. K. w schronisku były rozliczane z pracy świadczonej przez niego w ramach wolontariatu. J. K. od listopada 2013 r. do listopada 2014 r. korzystał z pomocy MGOPS w S. Otrzymał stamtąd pomoc w formie schronienia w schroniskach F. w M. oraz A. w S. Pomimo mobilizowania J. K. do zmiany jego sytuacji życiowej i podjęcia leczenia, nie podejmował on żadnych tego typu prób. Złożył jedynie wniosek do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w M., jednakże z uwagi na brak jakiejkolwiek dokumentacji medycznej nie zaliczono go do żadnej z grup osób niepełnosprawnych (orzeczenie z dnia 17 kwietnia 2014 r.). Z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego wynika również, że J. K. dnia 10 sierpnia 2015 r. odbył konsultację lekarską w SOR Szpitala Uniwersyteckiego w B., ale na hospitalizację nie wyraził zgody. W aktach sprawy znajduje się ponadto postanowienie Sądu Rejonowego w [...] VII Wydział Wykonywania Orzeczeń, z którego wynika, że J. K. dnia 18 września 2015 r. złożył wniosek dotyczący udzielenia mu zgody na zmianę stałego miejsca pobytu, informując, że na stałe będzie przebywał w K., N. [...]. Dnia 8 września 2015 r. do MGOPS w S. wpłynęło oświadczenie J. K., że z przyczyn osobistych nie chce przebywać w placówkach proponowanych przez MGOPS w S., tj. w schronisku A. w S. czy w schronisku F. w M., z którymi MGOPS w S. ma podpisane umowy. W ocenie MGOPS w S. Ośrodek ten nie ma możliwości należytego rozpoznania problemów J. K. oraz prowadzenia z nim pracy socjalnej, bowiem wymieniony od dłuższego już czasu przebywa na terenach znajdujących się w znacznej odległości od miejscowości S. Obecnie przebywa w K. Natomiast wcześniej był on w schronisku B., gdzie także przebywał bez skierowania MGOPS w S. Z powyższych względów sam fakt ostatniego miejsca zameldowania J. K. na pobyt stały w miejscowości C., gmina S. nie może decydować o właściwości MGOPS w S. w sprawie jego podania o przyznanie wnioskowanej pomocy. Bezspornym bowiem jest, iż J. K. obecnie zamieszkuje na terenie gminy K., gdzie skoncentrowana jest jego aktywność życiowa. Tam też pracuje dorywczo i korzysta z usług lekarskich. Ponadto zarejestrowany jest on w Powiatowym Urzędzie Pracy w K. Współpraca z kuratorem sądowym również ma miejsce na terenie K. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego przyjmuje się, że miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Zgodnie z art. 25 Kodeksu cywilnego o miejscu zamieszkania decydują dwa czynniki: zewnętrzny (fakt przebywania) i wewnętrzny (zamiar stałego pobytu). Na zamieszkiwanie danej osoby w określonej miejscowości wskazują zatem dwie przesłanki, a mianowicie przebywanie i zamiar stałego pobytu w określonej miejscowości, przy czym przesłanki te muszą wystąpić łącznie. O ile ustalenie pierwszej przesłanki nie nastręcza trudności, o tyle przy ustalaniu "zamiaru stałego pobytu" mogą decydować różnorakie okoliczności. W judykaturze przyjmuje się, że o zamiarze stałego pobytu można mówić wówczas, gdy występują okoliczności pozwalające przeciętnemu obserwatorowi na wyciągnięcie wniosku, że określona miejscowość jest głównym ośrodkiem działalności danej dorosłej osoby fizycznej. W przypadku J. K. wymienione przesłanki spełnia miasto K. W dniu powstania sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy S. a Burmistrzem Miasta i Gminy K. wymieniony faktycznie przebywał w N., gm. K. Okoliczności te dowodzą, że ześrodkował on swoje centrum życiowe w gminie K., a nie na terenie gminy S., gdzie wcześniej mieszkał. Wobec tego uznać należy, że aktualnie centrum życiowe J. K. znajduje w miejscowości K. Wyrażenie zamiaru stałego pobytu nie wymaga złożenia oświadczenia woli (nie jest czynnością prawną). Wystarczy, że zamiar taki wynika z zachowania danej osoby, polegającego na ześrodkowaniu swojej aktywności życiowej w określonej miejscowości. Zatem kwestia zameldowania nie przesądza o miejscu zamieszkania w rozumieniu prawa cywilnego i jest bez znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy. Zameldowanie jest tylko czynnością materialno-techniczną o charakterze deklaratoryjnym i służy celom ewidencyjnym potwierdzającym fakt pobytu w danym lokalu. Także fakt wystąpienia J. K. do Sądu Rejonowego w [...] z wnioskiem o zmianę stałego miejsca pobytu świadczy o tym, iż swoje centrum życiowe i aktywność skupia on na terenie Miasta i Gminy K. Również złożenie wniosku o schronienie w Stowarzyszeniu J., N. [...], gm. K. potwierdza, że nie widzi on możliwości i nie wyraża chęci powrotu na teren Miasta i Gminy S.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty