26.11.2015

Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2015 r., sygn. II OSK 831/14

Ocena prawna zawarta w orzeczeniu sądu administracyjnego utraci moc wiążącą w wypadku zmianypo wydaniu orzeczenia sądowego istotnych okoliczności faktycznych oraz wzruszenie orzeczenia zawierającego ocenę prawną.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) Sędziowie NSA Grzegorz Czerwiński del. WSA Wanda Zielińska-Baran Protokolant asystent sędziego Anna Armińska po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych M. S., M. J., H. D., R. W., M. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 listopada 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 736/13 w sprawie ze skarg M. S, H. D., P. M., R. W., M. J. i M. W. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego 1. oddala skargi kasacyjne, 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 listopada 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi M. S., H. D., P. M., R. W., M. J. oraz M. W. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) z dnia [...] stycznia 2013 r. w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego.

Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym sprawy:

Wojewoda [...] decyzją z dnia [...] grudnia 2006 r. określił środowiskowe uwarunkowania dla realizacji przedsięwzięcia pn. "[...]". W wyniku przeprowadzonego postępowania odwoławczego decyzją z dnia [...] czerwca 2011 r., GDOŚ uchylił w całości ww. decyzję Wojewody [...] i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Wniesioną na powyższą decyzję skargę P. S.A. wyrokiem z dnia 14 września 2011 r., sygn. akt: IV SA/Wa 1318/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił. Wyrok ten został uchylony przez Naczelny Sąd Administracyjny orzeczeniem z dnia 5 stycznia 2012 r., sygn. akt: II OSK 2501/11, a sprawa przekazana do ponownego rozpoznania przez WSA w Warszawie. NSA za zasadne uznał zarzuty koncentrujące się wokół nieuwzględnienia przez Sąd I instancji okoliczności, że przedmiotowa inwestycja jest przedsięwzięciem EURO 2012 oraz, że została zakończona tak faktycznie, jak i prawnie. W uzasadnieniu wskazał, iż regulacje ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012 upoważniają do wydania rozstrzygnięcia bez oczekiwania na uostatecznienie się (rygor natychmiastowej wykonalności wynikający z mocy samej ustawy). NSA zauważył, że na tym właśnie, jak też na uproszczonym trybie powiadamiania stron o toczącym się postępowaniu, polega regulacja tej ustawy jako lex specialis do regulacji o charakterze ogólnym, iż ma ona zapewnić możliwie jak najszybsze osiągnięcie celu w postaci uzyskania przez inwestora stosownej decyzji, a następnie zrealizowania zgodnie z celem ustawy określonego przedsięwzięcia, które leży w sferze szczególnego zainteresowania Państwa. Dlatego też NSA uznał, iż istotnym jest rozważenie, czy przedmiotowe jest dalsze procedowanie w ramach postępowania administracyjnego w niniejszej sprawie, skoro nie jest sporne, że zamierzenie inwestycyjne zostało już zrealizowane i oddane do użytkowania. Podniósł, iż nie można wykluczyć oceny w zakresie oddziaływania na środowisko zrealizowanej inwestycji, jednakże już nie na takim etapie, jakiego dotyczyła niniejsza sprawa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne