12.02.2015

Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2015 r., sygn. I OSK 1358/13

Postępowanie administracyjne oparte jest na zasadzie dwuinstancyjności, co wymaga przy ustaleniu właściwości organów administracji publicznej wchodzących w zakres właściwości organów administracji państwowej, których nie istnieją w obowiązującej strukturze ustrojowej administracji publicznej, wyprowadzenia właściwości do prowadzenia postępowania w trybie zwykłym, a przez to i w trybie wznowienia postępowania oraz w trybie postępowania nadzwyczajnego w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędzia WSA del. Marian Wolanin Protokolant starszy sekretarz sądowy Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Łazy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 lutego 2013 r. sygn. akt I SA/Wa 1858/12 w sprawie ze skargi Gminy Łazy na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 lutego 2013 r., sygn. akt I SA/Wa 1858/12, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy Łazy na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddalił skargę.

Wyrok zapadł w następującym stanie sprawy.

Decyzją z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 w zw. z art. 158 § 1 k.p.a. po rozpatrzeniu wniosku W. K. stwierdził nieważność decyzji Naczelnika Miasta i Gminy w Łazach z dnia [...] października 1977 r. Nr rol. [...] o przejęciu na własność Państwa nieruchomości rolnej położonej w [...].

Decyzja ta wydana została na podstawie art. 31 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o przekazywaniu gospodarstw rolnych na własność Państwa za rentę i spłaty pieniężne (Dz. U. z 1974 r. Nr 21, poz. 118). Organ wskazał, że przepis art. 28 ustawy zawierał materialną przesłankę uzasadniającą przejęcie nieruchomości. Dyspozycja zawarta w ust. 1 przepisu wskazywała, że jeżeli właściciel gospodarstwa rolnego nie spełniał warunków do uzyskania renty, nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego mogły być na jego wniosek przejęte odpłatnie przez Państwo. Organ wskazał, że zgodnie z aktem własności ziemi z dnia [...] maja 1975 r. nr [...] właścicielami nieruchomości objętej kontrolowaną w postępowaniu nadzorczym byli W. i K. małż. K. Strona we wniosku o stwierdzenie nieważności podała, że nie składała wniosku o przejęcie nieruchomości. W dokumentach archiwalnych sprawy brak jest ww. wniosku, natomiast w decyzji Naczelnika brak jest jakiejkolwiek wzmianki o tym, że została ona wydana na wniosek byłych właścicieli. W aktach sprawy brak jest dokumentu, który potwierdzałby w sposób bezpośredni lub pośredni fakt złożenia takiego wniosku przez W. i K. małż. K. Z tego względu organ stwierdził, że wydana decyzja o przejęciu gospodarstwa rolnego w sposób rażący narusza prawo.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne