Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2015 r., sygn. II GSK 2398/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia del. WSA Inga Gołowska Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z dnia 26 września 2013 r. sygn. akt II SA/Ke 596/13 w sprawie ze skargi F. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie zmiany zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od F. Spółki z o.o. w W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 września 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w K., działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 135 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; zw. dalej "p.p.s.a."), uwzględnił skargę "F." Spółki z o.o. z siedzibą w W., uchylając zaskarżoną przez tę spółkę decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] maja 2013 r. oraz utrzymaną nią w mocy decyzję tego organu z dnia [...] listopada 2012 r. o odmowie zmiany decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] września 2008 r. udzielającej skarżącej spółce zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na terenie województwa świętokrzyskiego - w zakresie zmiany miejsca urządzania gier w poz. 66 załącznika nr 1 do zezwolenia. Ponadto Sąd stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się wyroku, a także zasądził od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącej spółki 457 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko Dyrektora Izby Celnej wyrażone w kontrolowanych decyzjach administracyjnych. Organ ten ustalił, że skarżąca spółka wystąpiła do Dyrektora Izby Celnej z wnioskiem o zmianę zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych - odnośnie do zmiany jednego z miejsc urządzania gry wskazanych w załączniku do zezwolenia. Spółka powołała się na bezskuteczność art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.) w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z 19 lipca 2012 r. w sprawach połączonych C-213/11, C-214/11 i C-217/11. Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] listopada 2012 r. odmówił zmiany zezwolenia, a - po rozpatrzeniu odwołania strony - zaskarżoną decyzją z dnia 7 maja 2013 r. utrzymał w mocy swoje wcześniejsze rozstrzygnięcie. Zdaniem organu administracji, art. 135 ust. 2 ustawy o grach hazardowych nie ma charakteru przepisu technicznego w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z dnia 21 lipca 1998 r., s. 37 z późn. zm.; polska wersja językowa - Dz. Urz. UE Wydanie Specjalne - Rozdział 13, tom 20, s. 337; dalej: dyrektywa nr 98/34/WE). Dyrektor Izby Celnej podkreślił w szczególności, że Trybunał Sprawiedliwości nie przesądził o niezgodności przepisów ustawy o grach hazardowych z prawem wspólnotowym, a jedynie orzekł jak należy interpretować art. 1 pkt 11 dyrektywy nr 98/34/WE. Organ wskazał, że przepisami technicznymi w rozumieniu dyrektywy nr 98/34/WE, podlegającymi obowiązkowi uprzedniej notyfikacji Komisji Europejskiej, są jedynie takie przepisy krajowe, które stanowią przeszkody w swobodnym przepływie towarów w rozumieniu Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W wyroku z 19 lipca 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości uznał, że to, czy przepisy polskiej ustawy o grach hazardowych odnoszące się do zezwoleń na działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych stanowią przepisy techniczne z kategorii "inne wymagania" w rozumieniu art. 1 pkt 4 dyrektywy zależy m.in. od tego, czy automaty do gier o niskich wygranych mogą być zaprogramowane lub przeprogramowane w celu wykorzystywania ich w kasynach jako automaty do gier hazardowych. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej, taka możliwość w sensie technicznym istnieje. Organ stwierdził, że skoro obrót danym produktem (w tym przypadku automatami do gry o niskich wygranych) jest dopuszczalny w układzie transgranicznym, to tym samym obrót ten nie został ograniczony, a w każdym razie nie w sposób istotny. Powołując się na dane pochodzące z systemu obsługi zgłoszeń celnych i systemu Intrastat, Dyrektor wskazał, że nie doszło do znacznego ograniczenia obrotu automatami do gry, bowiem po spadku ilości sprowadzanych automatów w 2009 r. i 2010 r., liczba ponownie wzrasta w 2011 r. W konsekwencji organ administracji uznał, że art. 135 ust. 2 ustawy o grach hazardowych nie wpłynął w sposób istotny na właściwość lub obrót tymi urządzeniami, gdyż nie ograniczał ani nie uniemożliwiał właścicielom automatów nabywania tych urządzeń lub ich zbywania do innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Dyrektor Izby Celnej zwrócił również uwagę, że przepisy przejściowe ustawy o grach hazardowych pozwalają na dalsze prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, a zatem na dalsze używanie tych automatów po dniu wejścia w życie ustawy. Zdaniem organu, nawet gdyby uznać, że określone przepisy ustawy o grach hazardowych stanowią przepisy techniczne w rozumieniu dyrektywy nr 98/34/WE, to i tak nie podlegałyby one notyfikacji, gdyż są wyłączone z tego obowiązku w oparciu o klauzulę derogacyjną przewidzianą w art. 10 ust. 1 tej dyrektywy (stosowanie klauzul bezpieczeństwa wprowadzonych przez obowiązujące wspólnotowe akty prawne).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty