Wyrok NSA z dnia 29 października 2015 r., sygn. II FSK 3345/14
Dodanie w art. 21 ust.1 pkt 68 u.p.d.o.f. po słowach "sprzedaż premiowa" słów "towarów i usług" nie zmieniło znaczenia pojęcia "sprzedaż premiowa" w stosunku do stanu prawnego obowiązującego przed 1 stycznia 2015 r., a stanowiło jedynie doprecyzowanie tego pojęcia. W przeciwnym razie ustawodawca powinien był konsekwentnie zmienić także art. 30 ust.1 pkt 2 u.p.d.o.f., skoro art. 21 ust.1 pkt 68 tej ustawy stanowi wyjątek od zasady wynikającej z art. 30 ust.1 pkt 2. Z tych też względów należy uznać, że wyrażenie "sprzedaż premiowa", także w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2015 r., obejmuje zarówno sprzedaż towarów, jak i sprzedaż usług.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Dumas (sprawozdawca), Sędzia NSA Andrzej Jagiełło, Sędzia NSA (del.) Jan Grzęda, Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 29 października 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lipca 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 86/14 w sprawie ze skargi R. [...] S.A. z siedzibą w W. na zmianę interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 16 października 2013 r. nr DD3/033/24/KDJ/13/RD-107371/13 w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz R. [...] S.A. z siedzibą w W. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 lipca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 86/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi R. [...] S.A. z siedzibą w W. uchylił zaskarżoną zmianę interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 16 października 2013 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji podniósł, że skarżąca złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym opisując stan faktyczny wyjaśniła, iż w ramach prowadzonej działalności wydaje karty debetowe i kredytowe. W celu zwiększenia satysfakcji i lojalności swoich klientów wprowadza zaś programy premiowe i akcje promocyjne, w ramach których umożliwia klientom użytkownikom kart debetowych i kredytowych otrzymywanie premii za podejmowanie działań określonych regulaminami akcji promocyjnych. Użytkownicy kart, dokonując zakupów u określonych partnerów, z którymi skarżąca organizuje akcje promocyjne, otrzymują premie o wysokości stanowiącej odsetek wartości zakupów dokonanych przy użyciu dedykowanych kart debetowych i kredytowych. Kwota premii ustalana jest zgodnie z regulaminem danej akcji. Skarżąca uznaje kwotą premii rachunki bankowe (kartowe) klientów, którzy spełnili warunki określone w regulaminach. Przyznanie premii nie ma charakteru konkursowego. Nie jest także wynikiem przypadku. Wszyscy klienci, którzy spełnili określone warunki, otrzymują premię w formie bezpośredniego zwrotu środków pieniężnych na konto (tzw. cashback). Naliczanie premii może następować w okresach rozliczeniowych (miesięcznych lub kwartalnych) albo jednorazowo na zakończenie danej akcji promocyjnej. Kwota premii w danym okresie rozliczeniowym nie przekracza 760 zł. Najczęściej również stosowne zapisy regulaminów akcji promocyjnych uniemożliwiają wypłatę w kwocie wyższej niż wskazana.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty