08.10.2014

Wyrok NSA z dnia 8 października 2014 r., sygn. II OSK 744/13

 

Dnia 8 października 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Tamara Dziełakowska /spr./ po rozpoznaniu w dniu 8 października 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 1314/12 w sprawie ze skargi J. L. na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności postanowienia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 13 grudnia 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. L. na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] maja 2012 r. odmawiające stwierdzenia nieważności postanowienia Dyrektora Ojcowskiego Parku Narodowego z dnia [...] lutego 2007 r wydanego w sprawie uzgodnienia projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Wielka Wieś.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach:

W toku procedury określonej w art. 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) związanej z uchwalaniem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wielka Wieś, Wójt tej Gminy wystąpił do Dyrektora Ojcowskiego Parku Narodowego o uzgodnienie opracowanego projektu studium. Postanowieniem z dnia [...] lutego 2007 r. Dyrektor Ojcowskiego Parku Narodowego, wskazując m. in. na art. 106 kpa oraz art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zm.), a także rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 1997 r. o Ojcowskim Parku Narodowym (Dz. U. Nr 99, poz. 607) odmówił uzgodnienia i jednocześnie określił warunki na jakich uzgodnienie może nastąpić. W punkcie 5 postanowienia organ wskazał na konieczność wykluczenia wprowadzenia terenów mieszkaniowych (IM1) w rejonie przysiółka Wino, podając, że ze względu na połączenie (korytarz) ekologiczne z rejonem Dolinek Jurajskich takie rozwiązanie jest całkowicie niedopuszczalne. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że część obszaru Gminy Wielka Wieś - sołectwa Czajowice, Biały Kościół, Wielka Wieś, Prądnik Korzkiewski, Szyce, Giebułtów i Modlniczka - znajduje się wewnątrz granic strefy ochronnej Ojcowskiego Parku Narodowego, zaś części sołectw - Czajowice, Biały Kościół i Prądnik Korzkiewski - w obrębie granic Ojcowskiego Parku Narodowego. Do obszaru tego ma zastosowanie art. 10 ust. 6 ustawy o ochronie przyrody oraz przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wyjaśnił, że pełne uzasadnienie co do zagrożeń dla przyrody Ojcowskiego Parku Narodowego i metod rozwiązywania konfliktów znajduje się w materiałach merytorycznych przekazanych Urzędowi Gminy Wielka Wieś i wskazanych w odpowiedzi na pismo w sprawie przystąpienia do sporządzania studium. W tym zakresie organ odwołał się do dwóch opracowań tj. "Syntezy Planu Ochrony dla Ojcowskiego Parku Narodowego - katalogu ustaleń Planu dla obszaru Parku" -Kraków 1997 r. i "Operatu zagospodarowania przestrzennego Ojcowskiego Parku Narodowego - wytycznych do planów zagospodarowania przestrzennego gmin (dla obszaru strefy ochronnej)" - Kraków 1997 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne