06.11.2014

Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. II OSK 2746/14

O potencjalnie korupcyjnym wykorzystywaniu mienia jednostki samorządowej przez radnego można mówić wtedy, gdy radny, uczestnicząc w pracach organów właściwej jednostki samorządu, może wpływać na treść uchwał i decyzji podejmowanych przez te organy (art. 24f ust. 1 u.s.g.).

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) sędzia del. WSA Małgorzata Miron Protokolant asystent sędziego Marta Romanowska po rozpoznaniu w dniu 6 listopada 2014r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody Mazowieckiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 lipca 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 521/14 w sprawie ze skargi Gminy Ł. na zarządzenie zastępcze Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego, oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 lipca 2014 r., sygn. akt II SA/Wa 521/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skargi Gminy Ł. na zarządzenie zastępcze Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego Gminy Ł. A. P.- uchylił zaskarżone zarządzenie zastępcze Wojewody Mazowieckiego.

Wojewoda w zaskarżonym zarządzeniu wyjaśnił, że w dniu [...] lipca 2013 r. do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie - Delegatury Placówki Zamiejscowej w O. wpłynęło pismo Przewodniczącego Rady Gminy Ł., zawierające prośbę o zajęcie stanowiska, w sprawie naruszenia przez radnego Gminy Ł. - A. P. przepisu art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm., dalej jako u.s.g.) dotyczącego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której uzyskał mandat. Zatem Wojewoda Mazowiecki pismem z dnia 19 lipca 2013 r. zwrócił się do Wójta Gminy Ł. o złożenie stosownych wyjaśnień dotyczących sytuacji ww. radnego. Z uzyskanych informacji oraz przedłożonych dokumentów, które wpłynęły do organu nadzoru w dniu [...] lipca 2013 r., wynikało, że radny A. P. jest właścicielem gospodarstwa rolnego i prowadzi działalność rolniczą. Jednocześnie w dniu [...] kwietnia 2013 r. radny zawarł z Wójtem Gminy Ł. umowę dzierżawy nieruchomości rolnej o powierzchni 2,6745 ha stanowiącej mienie komunalne Gminy Ł.. Umowa została zawarta na okres trzech lat tj. od [...] maja 2013 r. do [...] kwietnia 2016 r. Jak wynika z treści umowy dzierżawca (radny) zobowiązał się do płacenia podatku od nieruchomości oraz ponoszenia innych obciążeń związanych z użytkowaniem gruntu a także do płacenia rocznego czynszu dzierżawnego w wysokości 400,00 zł netto, zgodnie z zarządzeniem nr [...] Wójta Gminy Ł. z dnia [...] kwietnia 2010 r. Z wyjaśnień udzielonych przez Wójta Gminy Ł. wynikało ponadto, że pismem z dnia [...] czerwca 2013 r. wystąpiono do radcy prawnego o wydanie opinii w przedmiotowej sprawie. Radny A. P., po powzięciu informacji o możliwości naruszenia zakazu pełnienia funkcji radnego i prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której sprawuje mandat bezzwłocznie - pismem z dnia [...] czerwca 2013 r. - wniósł o rozwiązanie umowy dzierżawy. Na mocy zgodnych oświadczeń stron umowy, umowa dzierżawy uległa rozwiązaniu w dniu [...] lipca 2013 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne