24.11.2014

Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2014 r., sygn. II OSK 2892/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary Sędziowie: Sędzia NSA Leszek Kamiński (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska - Rzepecka Protokolant: asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 24 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 22 lipca 2014 r. sygn. akt III SA/Łd 350/14 w sprawie ze skargi Gminy [...] na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] 2014 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 22 lipca 2014 r., sygn. akt III SA/Łd 350/14, oddalił skargę Gminy [...] na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] 2014 r., nr [...], w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego.

W uzasadnieniu wyroku Sąd powołał się na następujący stan sprawy: zarządzeniem zastępczym z dnia [...] 2014 r. Wojewoda [...] stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego R. L. W uzasadnieniu tego zarządzenia Wojewoda [...] podniósł, że R. L. jest radnym Rady Miejskiej w [...]. W dniu 1 lipca 2013 r. Wojewoda [...] został poinformowany pismem mieszkańca [...] o tym, że radny R. L. jest prezesem zarządu firmy Zakład Robót [...] Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która to firma wchodzi w skład konsorcjum dwóch firm wybranego w przetargu na odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu Gminy [...], co może stanowić w szczególności naruszenie art. 24f ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), zwanej dalej u.s.g. Organ nadzoru pismem z dnia 4 lipca 2013 r. zwrócił się do Rady Miejskiej w [...] o rozpatrzenie sprawy. W odpowiedzi w piśmie z dnia 11 lipca 2013 r. Rada Miejska w [...] stwierdziła, że skoro w dniu 28 maja 2013 r. konsorcjum, w którego skład wchodzi firma, w której R. L. jest prezesem zarządu wygrało przetarg "na odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu Gminy [...]" od 1 lipca 2013 r., to prowadzenie tej działalności nie stanowi naruszenia art. 24f u.s.g. Z uwagi na to, że działalność gospodarcza radnego rozpoczęła się z dniem 1 lipca 2013 r. i tym samym nie upłynął termin trzymiesięczny określony w art. 190 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jedn.: Dz.U. z 2010 r., Nr 176, poz. 1190 ze zm.), zwanej dalej Ordynacją wyborczą, Wojewoda [...] nie miał podstaw do wystąpienia wobec Rady Miejskiej w [...] z wezwaniem w trybie art. 98a ust. 1 u.s.g. Pismem z dnia 30 sierpnia 2013r. Rada Miejska poinformowała organ nadzoru, że sprawa radnego R. L. zostanie rozpatrzona na sesji Rady we wrześniu 2013 r., a następnie pismem z dnia 30 września 2013 r. poinformowała o skierowaniu sprawy do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej. Wezwaniem z dnia 8 października 2013 r., doręczonym w dniu 11 październik 2013 r., Wojewoda [...] wezwał Radę Miejską w [...] w trybie art. 98a ust. 1 u.s.g. do podjęcia uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu radnego w terminie 30 dni od otrzymania wezwania. W dniu 7 listopada 2013 r. Rada Miejska w [...] uchwałą nr [...] odmówiła stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego R. L. Wojewoda [...] za niesporne uznał, że radny R. L. jest członkiem zarządu podmiotu, który wchodzi w skład konsorcjum, które wygrało przetarg, o którym mowa w art. 6d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012r., poz. 391 ze zm.). Tym samym spełniona jest przesłanka zarządzenia działalnością gospodarczą. Mieniem zgodnie z art. 44 K.c. jest własność i inne prawa majątkowe. W ocenie Wojewody [...], już samo otrzymywanie przez konsorcjum zapłaty za wykonywanie działalności objętej przetargiem jest korzystaniem z mienia gminnego także z uwagi na treść art. 6r ust. 2 i 2a tej ustawy. Prowadzenie działalności polegającej na odbieraniu i gospodarowaniu odpadami komunalnymi jest działalnością z wykorzystaniem mienia gminnego, choćby w kontekście art. 3 ust. 2 pkt 6, 8 i 12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z jej art. 6c ust. 1 można wysnuć domniemanie, że odpady komunalne stanowią własność gminy. W ocenie Wojewody [...] w przypadku radnego R. L. zachodzi sytuacja określona w art. 24f ust. 1 u.s.g. Celem powołanego przepisu jest niedopuszczenie do wykorzystywania przez radnego mienia gminnego do działalności, którą radny zarządza.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne