Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606555)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    11.06.2014

    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2014 r., sygn. I OSK 575/14

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) sędzia NSA Anna Lech sędzia del. WSA Olga Żurawska-Matusiak Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 11 czerwca 2014 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Krakowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 listopada 2013 r., sygn. akt III SA/Kr 149/13 w sprawie ze skargi S. R.-S. na § 54 ust. 1 pkt 2 uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 10 października 2012 r., nr LVIII/795/12 w przedmiocie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 14 listopada 2013 r., III SA/Kr 149/13 stwierdził nieważność § 54 ust. 1 pkt 2 Rady Miasta Krakowa z 10 października 2012 r. nr LVIII/795/12 w przedmiocie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń. W uzasadnieniu swego orzeczenia Sąd stwierdził, że upoważnienie ustawowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 3 ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.) skonstruowane zostało relatywnie wąsko. Ustawodawca przewidział mianowicie kompetencję dla rady gminy do ustalania zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, w tym zasad i kryteriów wynajmowania lokali, których najem jest związany ze stosunkiem pracy, jeżeli w mieszkaniowym zasobie gminy wydzielono lokale przeznaczone na ten cel; w razie gdy rada gminy nie określi w uchwale odmiennych zasad, do lokali podnajmowanych przez gminę stosuje się odpowiednio zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Dodatkowo wskazano w ustawie, że zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy powinny określać w szczególności: 1) wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą oddanie w najem lub w podnajem lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego, oraz wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą zastosowanie obniżek czynszu; 2) warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy; 3) kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony i lokalu socjalnego; 4) warunki dokonywania zamiany lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz zamiany pomiędzy najemcami lokali należących do tego zasobu a osobami zajmującymi lokale w innych zasobach; 5) tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i o najem lokali socjalnych oraz sposób poddania tych spraw kontroli społecznej; 6) zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy; 7) kryteria oddawania w najem lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m2. Zawarte w ustawie określenie "w szczególności" oznacza, że uchwała rady gminy powinna regulować wszystkie wskazane w art. 21 ust. 3 zagadnienia, a ponadto można zamieścić w uchwale jeszcze inne, dodatkowe, nie wymienione w ustawie zagadnienia związane z najmem. Nie oznacza to jednak, by organ stanowiący gminy, ustalając zasady wynajmu lokali, mógł dowolnie określać dodatkowe kryteria, według których potrzeby mieszkaniowe określonych gospodarstw domowych o niskich dochodach mogą być zaspokojone. Z przywołanych przepisów nie sposób bowiem wywieść delegacji do wyłączenia określonych grup członków wspólnoty samorządowej z możliwości ubiegania się o zawarcie umowy najmu lokalu komunalnego. Rada winna respektować przy ustalaniu zasad wynajmu lokali zasady płynące z ustawy o ochronie praw lokatorów oraz wartości określone Konstytucją RP. Przepis art. 4 tej ustawy stanowi o obowiązku gminy i związanym z nim uprawnieniu mieszkańca gminy, którego sytuacja materialna uzasadnia oddanie mu w najem lokalu wchodzącego w skład zasobu mieszkaniowego gminy. Podstawowymi warunkami jakie musi spełniać osoba ubiegająca się o lokal z zasobów mieszkaniowych gminy są: niezaspokojone potrzeby mieszkaniowe oraz niski dochód. Ustawa nie wiąże natomiast w jakikolwiek sposób możliwości uzyskania mieszkania z zasobów mieszkaniowych gminy z przesłankami historycznymi czy formalnymi, jak też nie wprowadza żadnych wyłączeń podmiotowych uniemożliwiających obywatelowi ubieganie się o mieszkanie. Wprowadzanie w uchwale dodatkowych wyłączeń, nie mieszczących się w kryteriach ustawowych, kwalifikować należy jako nieuprawnione wychodzenie poza granice upoważnienia ustawowego.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1359/25
    Czytaj więcej
    23.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 23 października 2025 r., sygn. II GSK 1750/22
    Czytaj więcej
    08.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III OSK 2210/22
    Czytaj więcej
    24.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 24 września 2025 r., sygn. III OSK 1841/22
    Czytaj więcej
    26.08.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 26 sierpnia 2025 r., sygn. II GSK 475/25
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Postanowienie NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1165/22
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 2049/23
    Czytaj więcej
    13.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 957/22
    Czytaj więcej
    16.05.2025
    Skarga kasacyjna odrzucona z powodu nieopublikowania uchwały gminnej jako aktu prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 16 maja 2025 r., sygn. III OSK 960/24
    Czytaj więcej
    06.05.2025 Ubezpieczenia
    Stwierdzenie niezgodności z prawem uchwały Zarządu Województwa Dolnośląskiego dot. odwołania dyrektora podmiotu leczniczego - Wyrok NSA z dnia 6 maja 2025 r., sygn. II GSK 1643/21
    Czytaj więcej
    23.04.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Rady Gminy W. w sprawie nieważności uchwały dot. wysokości diet radnych jako aktu prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2025 r., sygn. III OSK 1285/24
    Czytaj więcej
    25.03.2025
    Uchylenie wyroku WSA i stwierdzenie nieważności regulaminu nagród edukacyjnych przyznawanych przez Prezydenta Miasta Bytomia - Wyrok NSA z dnia 25 marca 2025 r., sygn. III OSK 2270/23
    Czytaj więcej
    19.03.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu Ciechanowskiego w sprawie rozwiązania umowy o pracę dyrektora DPS - Wyrok NSA z dnia 19 marca 2025 r., sygn. III OSK 2239/24
    Czytaj więcej
    13.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 13 marca 2025 r., sygn. III OSK 2783/24
    Czytaj więcej
    11.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 marca 2025 r., sygn. III OSK 1713/23
    Czytaj więcej
    04.03.2025
    Nieważność uchwały z powodu braku publikacji w dzienniku urzędowym - Wyrok NSA z dnia 4 marca 2025 r., sygn. III OSK 2777/23
    Czytaj więcej
    24.01.2025
    Nieważność części zapisów statutu powiatu piaseczyńskiego - Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 6510/21
    Czytaj więcej
    17.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 2009/24
    Czytaj więcej
    19.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 19 listopada 2024 r., sygn. III OSK 6139/21
    Czytaj więcej
    15.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2024 r., sygn. III OSK 1466/24
    Czytaj więcej
    13.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2024 r., sygn. III OSK 955/23
    Czytaj więcej
    10.09.2024
    Głosowanie tajne w statucie jednostek pomocniczych gminy - Wyrok NSA z dnia 10 września 2024 r., sygn. III OSK 4035/21
    Czytaj więcej
    10.09.2024
    Zasady wyborów w statucie sołectwa a granice ustawowego upoważnienia - Wyrok NSA z dnia 10 września 2024 r., sygn. III OSK 3874/21
    Czytaj więcej
    16.07.2024
    Uchwała w sprawie diet sołtysów jako akt prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. III OSK 29/23
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.