Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2014 r., sygn. II OSK 1958/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) Sędziowie NSA Zbigniew Ślusarczyk del. WSA Jerzy Siegień Protokolant starszy asystent sędziego Marta Sikorska po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2014r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 kwietnia 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 2523/11 w sprawie ze skargi P. S.A. w W. na decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] września 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania określonych obowiązków oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 kwietnia 2012 r., sygn. VII SA/Wa 2523/11 po rozpoznaniu skargi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w W. na decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] września 2011 r., nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania określonych obowiązków uchylił zaskarżoną decyzję.
Przedstawiając w uzasadnieniu wyroku stan faktyczny i prawny sprawy Sąd wskazał, że decyzją Nr [...] z [...] czerwca 2011 r. Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w G., działając na podstawie art. 104 i art. 107 § 1 i 3 k.p.a. w związku z art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68) oraz art. 17 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.), zwanej dalej "ustawą o transporcie kolejowym" nakazał PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w L. wykonanie i utrzymywanie w należytym stanie pasów przeciwpożarowych oddzielających tereny leśne Nadleśnictwa G. od torowisk PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii kolejowej [...] oznaczonej nr [...]. Termin wykonania tego obowiązku wyznaczono do 12 sierpnia 2011 r.
W uzasadnieniu decyzji organ I instancji podał, że kontrola obszarów leśnych na terenie Nadleśnictwa G. stwierdziła brak wykonania pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowej [...] oznaczonej nr [...]. Pasy przeciwpożarowe winny być wykonane jako dwa równoległe do linii kolejowej pasy terenu o szerokości co najmniej 2 m, odległe od siebie od 10 do 15 m i połączone ze sobą co 25 m do 50 m pasami poprzecznymi tej samej szerokości lub w inny sposób uzgodniony z Państwową Strażą Pożarną i Dyrekcją Lasów Państwowych. Brak wykonania pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowych usytuowanych na terenach leśnych wpływa negatywnie na stan bezpieczeństwa pożarowego obszarów leśnych. Organ wskazał, że zgodnie z art. 17 i art. 55 ustawy o transporcie kolejowym, podmiotami obowiązanymi do wykonania pasów przeciwpożarowych są zarządcy infrastruktury. Obowiązek utrzymania pasów przeciwpożarowych biegnących wzdłuż linii kolejowych na terenach leśnych ciąży na zarządcach i przewoźnikach kolejowych oraz użytkownikach bocznic kolejowych, którzy są zobowiązani spełniać warunki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przeciwpożarową.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty