Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606491)
      • Kadry i płace (26071)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    14.11.2014

    Postanowienie NSA z dnia 14 listopada 2014 r., sygn. II OW 146/14

    Inne

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie Sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Sędzia del. WSA Czesława Nowak-Kolczyńska Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Burmistrza Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna z dnia 16 kwietnia 2014 r. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego między Burmistrzem Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna a Dyrektorem Regionalnym Lasów Państwowych w Krakowie w przedmiocie wskazania organu właściwego w sprawie nielegalnej wycinki drzew postanawia: oddalić wniosek

    Uzasadnienie

    W piśmie z dnia 22 kwietnia 2014 r. Burmistrz Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego zaistniałego pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna a Dyrektorem Regionalnym Lasów Państwowych w Krakowie w sprawie nielegalnej wycinki drzew. W uzasadnieniu wniosku wskazano, iż pismem z dnia 18 grudnia 2013 r. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Piwniczna poinformowało, iż na dz. nr 751 obręb Żegiestów gm. Muszyna stanowiącej własność Południowej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Krakowie, dokonano wycinki ośmiu drzew. Po otrzymaniu tego pisma rozpoczęto działania mające na celu ustalenie stanu faktycznego nieruchomości na podstawie dokumentów, jakie są w posiadaniu Urzędu Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna oraz oględzin. Ponieważ o przeznaczeniu nieruchomości decydują przede wszystkim ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ustalono, iż teren ten objęty jest obowiązującym planem miejscowym "Łopata Polska Żegiestów" przyjętym uchwałą Nr XXXI.423.2013 Rady MiGU Muszyna z dnia 28 marca 2013 r. jednak z uwagi na treść art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 24 kwietnia 2012 r. poz. 647, dalej jako "u.p.z.p.") - ustalenia planu nie dotyczą terenu linii kolejowej o znaczeniu państwowym nr 96 relacji "Tarnów - Leluchów - granica państwa", który decyzją Nr 45 Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2009 r. (Dz. Urz. Ministerstwa Infrastruktury z 2009 r. Nr 14, poz. 51 ze zm.) zaliczony został do terenów zamkniętych z zasadami zagospodarowania określonych w przepisach odrębnych. Zgodnie z informacją uproszczoną z rejestru gruntów dz. nr 751 położona w Żegiestowie gm. Muszyna w "rodzaju użytku" lub "klasie" oznaczona jest jako Tk - tereny kolejowe. Argument ten podnoszony jest w piśmie PGL LP Nadleśnictwo Piwniczna z dnia 18 grudnia 2013r. oraz Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krakowie z dnia 29.01.2013r. Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krakowie w piśmie z dnia 29.01.2014 r. powołała wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 marca 2011 r. w którym Sąd stwierdza iż " O tym czy dany grunt jest lasem w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101 poz, 444 z póz zm.) decyduje co do zasady w pierwszej kolejności zapis w ewidencji gruntów i budynków..." co stanowi podstawę do twierdzenia, iż Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych nie jest właściwym do rozpatrzenia sprawy. Zdaniem wnioskodawcy wyrok jak i inne podobne były wydawane w związku z postępowaniami podatkowymi dla których podstawą wymiaru podatków nie jest stan faktyczny, lecz stan ujawniony (zapisany) w ewidencji gruntów i budynków. Rejestr gruntów dla przedmiotowej nieruchomości podobnie jak dla całego obszaru Łopata Polska w Żegiestowie gm. Muszyna został zatwierdzony w dniu 06.08.1988 r. (Dz. Urz. Woj. Nowosądeckiego Nr 17/88 poz. 190 z dnia 06.08.1988 r.) i dotyczył terenu wsi Andrzejówka gm. Muszyna. Starosta Nowosądecki decyzją z dnia 28.09.2006 r. po przeprowadzonym ponownym ustaleniu przebiegu granicy obrębu Andrzejówka obejmujące działki ewidencyjne od nr 7 do działki ewidencyjnej nr 132 z obrębem Żegiestów orzekł o wprowadzeniu w operacie ewidencji gruntów zmian granic obrębu Andrzejówka z obrębem Żegiestów gm. Muszyna poprzez zmianę oznaczenia ww. działek bez zmiany konfiguracji i powierzchni. Zmiana ta dotyczyła również przedmiotowej działki, która poprzednio nosiła oznaczenie działki ewidencyjnej nr 131 obręb Andrzejówka, a zmieniła oznaczenie na działkę nr 751 obręb Żegiestów. Dane zawarte w rejestrze gruntów pochodzą, zatem sprzed 25 lat i dlatego podlegają weryfikacji co jest zgodne z cytowanym wyżej orzeczeniem. Oznacza to, iż dane te podlegają weryfikacji i nie można ich traktować wyłącznie samodzielnie z pominięciem faktycznego zagospodarowania terenu. Na taką kwalifikację wskazuje również orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 9 lipca 2008 r. II SA/Gd 702/07, z którego wynika iż dane ujęte w ewidencji gruntów mają charakter informacyjny, a sama ewidencja prowadzona jest w celu uporządkowania informacji gruntach, jednakże nie rozstrzyga o ich przeznaczeniu. O tym, iż nie można przypisać oznaczeniu w ewidencji gruntów rozstrzygającego znaczenia, a o jej charakterze decyduje rzeczywisty stan gruntu, rzeczywisty cel, na który był wykorzystywany mowa jest również w wyroku Sądu Najwyższego IV CSK 353/08 z dnia 28 stycznia 2009 r. Wnioskodawca zaznaczył, iż w dniu 7.01.2014 r. przeprowadzono oględziny w terenie i stwierdzono, iż cześć przedmiotowej działki zajęta jest przez linię kolejową oraz obiekty i urządzenia z nią zawiązane, a pozostała część porośnięta jest drzewami oraz roślinnością leśną. Ustalono, iż usunięto 9 szt. drzew gat. jesion wyniosły oraz buk zwyczajny o obw. od ok. 40 do 100 cm. Gatunek usuniętych drzew oraz obwody stwierdzono na podstawie pozostałych pni. Część działki, z której usunięto drzewa to obszar o pow. ok. 0,50 ha porośnięty drzewami oraz roślinnością leśną. Wraz z działkami sąsiednimi stanowi zwarty obszar o pow. ok. 6,0 ha i zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach - jest lasem. Zdaniem wnioskodawcy bezspornym jest, iż do obowiązku właściciela nieruchomości należy dostosowanie aktualnego stanu użytkowania i uwidocznienia go w ewidencji gruntów jednakże organ wydający zezwolenie na usunięcie drzew przed jego wydaniem dokonuje weryfikacji w oparciu o dane jakie posiada tj. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego określające przeznaczenie nieruchomości, materiały geodezyjne na które składają się m.in. mapy ewidencyjne oraz dane pochodzące z rejestru gruntu, ogólno dostępne umieszczone w portalu "geopartal", a przede wszystkim dokonuje oględzin w terenie w celu weryfikacji zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz ustawie o ochrony przyrody. Zdaniem wnioskodawcy niezrozumiałym są działania Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, ponieważ w wyniku działań PGL LP Nadleśnictwo Piwniczna ustalono, iż dokonano nielegalnej wycinki drzew, o której pismem z dnia 18.12.2013 r. poinformowano Burmistrza MiGU Muszyna oraz Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu a pominięto właściciela nieruchomości. W wyniku tych działań ustalono, iż nastąpiła wycinka drzew jednakże nie dokonano oceny albo nie został wzięty pod uwagę faktyczny sposób zagospodarowania działki, który niewątpliwie spełnia przesłanki definicji lasu. Wnioskodawca wskazał, iż Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Krakowie po otrzymaniu zawiadomienia z dnia 09.01.2014 r. w przypadku kiedy nie zgadza się z argumentacją Burmistrza MiGU Muszyna w nim zawartą winna skierować wniosek o rozstrzygnięcie sporu o właściwości organu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Działania takie wskazują na złą wolę Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w załatwieniu sprawy. Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. nr 121 poz. 1266 j.t.), właściwym w sprawach ochrony gruntów leśnych jest Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, zgodnie z art. 22 k.p.a. wniesiono o rozstrzygnięcie zaistniałego sporu kompetencyjnego i wskazanie właściwego organu do przeprowadzenia postępowania w przedmiotowej sprawie.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Kontrole ZUS po zmianach przepisów
    • Nowe zasady uzyskiwania zezwoleń na pracę cudzoziemców w Polsce od 1 czerwca 2025 r. – na czym polegają zmiany
    • Odwołanie od decyzji ZUS – co może zrobić płatnik składek
    • Podleganie ubezpieczeniom społecznym i opodatkowanie przychodów pracowników delegowanych do krajów UE
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    23.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. III OSK 397/25
    Czytaj więcej
    23.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 23 lipca 2025 r., sygn. III OSK 1283/22
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 782/25
    Czytaj więcej
    27.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 27 maja 2025 r., sygn. III OW 18/25
    Czytaj więcej
    18.03.2025
    Postanowienie NSA z dnia 18 marca 2025 r., sygn. III OW 91/24
    Czytaj więcej
    09.07.2024
    Zarządzenie zadań ochronnych dla rezerwatu przyrody nie jest aktem prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2548/22
    Czytaj więcej
    19.09.2023
    Wyrok NSA z dnia 19 września 2023 r., sygn. III OSK 2730/21
    Czytaj więcej
    19.09.2023
    Postanowienie NSA z dnia 19 września 2023 r., sygn. III OW 99/23
    Czytaj więcej
    20.07.2023 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 20 lipca 2023 r., sygn. I GSK 96/19
    Czytaj więcej
    21.07.2022
    Postanowienie NSA z dnia 21 lipca 2022 r., sygn. III OW 210/21
    Czytaj więcej
    17.09.2020 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 17 września 2020 r., sygn. I FSK 207/18
    Czytaj więcej
    14.07.2020
    Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. II OSK 875/20
    Czytaj więcej
    28.04.2020
    Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2020 r., sygn. II OSK 1692/19
    Czytaj więcej
    18.02.2020
    Postanowienie NSA z dnia 18 lutego 2020 r., sygn. II OW 150/19
    Czytaj więcej
    18.02.2020
    Postanowienie NSA z dnia 18 lutego 2020 r., sygn. II OW 143/19
    Czytaj więcej
    04.12.2019 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2019 r., sygn. II FSK 176/18
    Czytaj więcej
    08.10.2019 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 8 października 2019 r., sygn. I OSK 3655/18
    Czytaj więcej
    08.10.2019 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 8 października 2019 r., sygn. I OSK 3781/18
    Czytaj więcej
    08.10.2019 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 8 października 2019 r., sygn. I OSK 2803/18
    Czytaj więcej
    08.10.2019 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 8 października 2019 r., sygn. I OSK 1344/18
    Czytaj więcej
    11.04.2019
    Odmowa usunięcia drzewa - Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. II OSK 1363/17
    Czytaj więcej
    09.04.2019 Obrót gospodarczy
    Postanowienie NSA z dnia 9 kwietnia 2019 r., sygn. II GSK 818/18
    Czytaj więcej
    19.03.2019
    Wyrok NSA z dnia 19 marca 2019 r., sygn. II OSK 933/18
    Czytaj więcej
    27.02.2019 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2019 r., sygn. II FSK 493/17
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.