Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2014 r., sygn. II OSK 2968/13
O potencjalnie korupcyjnym wykorzystywaniu mienia jednostki samorządowej przez radnego można mówić wtedy, gdy radny, uczestnicząc w pracach organów właściwej jednostki samorządu, może wpływać na treść uchwał i decyzji podejmowanych przez te organy (art. 24f ust. 1 u.s.g.).
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędzia NSA Leszek Kamiński (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Z. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 czerwca 2013 r. sygn. akt III SA/Kr 505/13 w sprawie ze skargi Z. S. na uchwałę Rady Miasta Zakopane z dnia 21 marca 2013 r. nr XXXVIII/500/2013 w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i stwierdza nieważność uchwały Rady Miasta Zakopane z dnia 21 marca 2013 r. nr XXXVIII/500/2013, 2. zasądza od Miasta Zakopane na rzecz Z. S. kwotę 250 (słownie: dwieście pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia13 czerwca 2013 r., sygn. akt III SA/Kr 505/13, oddalił skargę Z. S. na uchwałę Rady Miasta Zakopane z dnia 21 marca 2013 r., nr XXXVIII/500/2013 w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego. W motywach wyroku Sąd powołał się na następujący stan faktyczny i prawny sprawy:
W dniu 21 marca 2013 r. Rada Miasta podjęła uchwałę Nr XXXVIII/500/2013 w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego. Uchwała została podjęta na podstawie art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2010 r., Nr 176, poz. 1190), zw. dalej Ordynacją, w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 24f ust. 1 i 1a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zw. dalej u.s.g. W § 1 tej uchwały stwierdzono wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miasta Z. S., zw. dalej Skarżącym, z powodu naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego Miasta . W uzasadnieniu uchwały Rada Miasta wskazała, iż przed wyborem na funkcję radnego Skarżący, wraz z dwoma innymi osobami, prowadził działalność gospodarczą (handlową) w formie spółki cywilnej "..." w lokalu położonym w budynku przy ul. .... Powyższy lokal użytkowy, stanowiący własność Miasta , firma ta zajmuje na podstawie umowy najmu zawartej z Miastem w dniu 2 maja 1997 r. Rada Miasta stwierdziła, iż prowadzenie tego typu działalności gospodarczej jest niedozwolone z uwagi na treść art. 24f ust. 1 u.s.g. Zdaniem Rady, Skarżący winien był zaprzestać prowadzenia tej działalności gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania (art. 24f ust. 1a u.s.g.). Rada podała, iż Skarżący złożył ślubowanie na l sesji Rady Miasta w dniu 30 listopada 2010 r., a trzymiesięczny termin upłynął w dniu 28 lutego 2011 r. Rada stwierdziła, iż niewypełnienie ww. obowiązku stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w trybie ustawy Ordynacja.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
