Postanowienie NSA z dnia 18 września 2014 r., sygn. II GSK 454/14
Odrzucenie skargi; Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Bała Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 18 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skarg kasacyjnych E.S., A.O., E.B., I.K., K.S., I.Z., K. Spółki z o.o. w W., R.K., P. Spółki z o.o. Spółki komandytowej w W., I.K., M.S., S.K., S.G., M.E., B.S., A. Spółki z o.o. w W., A. Spółki z o.o. w W., K. Spółki z o.o. w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 4 grudnia 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 1154/13 w sprawie ze skarg B. Spółki z o.o. w W., B.Spółki z o.o. w W., "B.- D.K., J.S., B.F. - Spółki j." w W., E. Spółki z o.o. w W., E.S., A.O., E.B., I.K., K.S., I.Z., K. Spółki z o.o. w W., R.K., P. Spółki z o.o. Spółki komandytowej w W., I.K., M.S., S.K., S.G., M.E., B.S., A. Spółki z o.o. w W., A. Spółki z o.o. w W., K Spółki z o.o. w W. na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia [...] grudnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie budżetu miasta postanawia: oddalić skargi kasacyjne.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. postanowieniem z 4 grudnia 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 1154/13, odrzucił skargi: B. Sp. z o.o.
w W., E. S., A. O., E. B.-B., B. spółki z o.o. w W., I. K., K. S., I. Z, "B". D. K., J. S., B. F. Spółki jawnej" w W., K. Sp. z o.o. w W., R. K., M. S., I. K., M. S., E. & M. - [...] Sp. z o.o. w W., S. K., S. G., M. E., B. S.- Ł., "A." Sp. z o.o. w W., A. Sp. z o.o. w W. i K. Sp. z o.o. w W. na uchwałę Rady Miasta W. z [...] grudnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie budżetu miasta W. na rok 2012.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji podniósł, że legitymację skargową do zaskarżenia uchwały organu gminy z zakresu administracji publicznej określa art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. - dalej: u.s.g.). W świetle powołanego przepisu skarżący musi wykazać naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia wywołanego zaskarżoną uchwałą. Zdaniem WSA, jest to istotne zawężenie legitymacji skargowej w stosunku do zasady ogólnej wyrażonej w art. 50 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., dalej: p.p.s.a.), która stanowi, że uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny, prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organizacja społeczna w zakresie jej statutowej działalności, w sprawach dotyczących interesów prawnych innych osób, jeżeli brała udział w postępowaniu administracyjnym. Ograniczenie wynikające z art. 101 ust. 1 u.s.g., polegające na wykazywaniu przez skarżącego naruszenia jego interesu prawnego, powoduje, że skarga wniesiona na podstawie powołanego przepisu nie ma w pełni charakteru actio popularis. Osoba skarżąca musi zatem wykazać naruszenie interesu prawnego polegające na istnieniu bezpośredniego związku pomiędzy zaskarżoną uchwałą a własną, indywidualną, prawnie gwarantowaną sytuacją, nie zaś sytuacją faktyczną. Taki związek musiałby nadto istnieć w chwili wprowadzenia w życie danego aktu (uchwały) i powodować następstwo w postaci ograniczenia lub pozbawienia skarżącego konkretnych - mających oparcie w przepisach prawa materialnego - uprawnień. Naruszenie tego interesu prawnego powinno być przy tym realne, a więc nie przewidywane w przyszłości, lecz rzeczywiście i aktualnie istniejące. Sąd podkreślił, że dopiero takie naruszenie interesu prawnego otwiera drogę do merytorycznej oceny zarzutów zawartych w skardze.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty