10.05.2017

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2017 r., sygn. II GSK 2522/15

Finanse publiczne; Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia NSA Andrzej Skoczylas (spr.) Sędzia del. WSA Marek Sachajko Protokolant Ilona Szczepańska po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. B., A. K., R. K., R. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 maja 2015 r. sygn. akt I SA/Po 1101/14 w sprawie ze skargi M. B., A. K., R. K., R. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 14 maja 2015 r., sygn. akt I SA/Po 1101/14 oddalił skargę M. B., A. K., R. K., R. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] lipca 2014 r., w przedmiocie zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.

I

Z uzasadnienia wyroku wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia Sąd I instancji przyjął następujące ustalenia.

Decyzją z dnia [...] listopada 2013 r. Burmistrz Miasta i Gminy S. określił organowi prowadzącemu Niepubliczne Gimnazjum w S., tj. M. B., A. K., R. K., R. M, wysokość dotacji jako wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem na kwotę 94.500 zł wraz z odsetkami, nakazując jednocześnie zwrot tych środków do budżetu Gminy S. Organ I instancji określił terminy, od których będą naliczane odsetki od należności jak dla zaległości podatkowych. Jako podstawę prawną wskazano art. 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.; powoływanej dalej jako: u.f.p.) oraz art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.; powoływanej dalej jako: u.o.s.o.). W uzasadnieniu wskazano, że Niepubliczne Gimnazjum w S. jest szkołą niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, o której mowa w art. 85 ust. 1 u.o.s.o. W okresie od stycznia do maja 2013 r. Gimnazjum otrzymało z budżetu Gminy S. dotację w łącznej kwocie 246.573,36 zł, z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji jego zadań. Dotacja mogła być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły. Zgodnie z postanowieniami uchwały nr [...] Rady Miasta i Gminy S. z dnia [...] października 2012 r., szkoła zobowiązana była do miesięcznego rozliczania się z otrzymanej dotacji w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym. Przeprowadzona w Gimnazjum kontrola wykazała, że część dotacji w kwocie 94.500 zł została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem. Stwierdzono bowiem, że osobom wchodzącym w skład organu prowadzącego Gimnazjum - M. B., A. K., R. K. i R. M z dotacji oświatowej wypłacono wynagrodzenie, tj. dokonano czterech wypłat na łączną kwotę 126.000 zł, przy czym każda z tych osób otrzymała po 31.500 zł. Od wynagrodzeń nie naliczano składek ubezpieczeniowych oraz podatku dochodowego. Organ I instancji uznał, że z dotacji może być rozliczone wynagrodzenie należne jedynie R. M. - wchodzącej w skład organu prowadzącego szkołę i jednocześnie pełniącej funkcję dyrektora szkoły. Tym samym kwotę 126.000 zł pomniejszono o wynagrodzenie R. M. za wykonywanie pracy dyrektora i do zwrotu, jako część dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, przypisano kwotę 94.500 zł. Zwrot kwoty miał nastąpić w terminie 15 dni od dnia otrzymania wniosków pokontrolnych. Strona podniosła, że dotacje w zakresie w jakim służą i zapewniają bieżące funkcjonowanie placówki, mogą być przekazywane na rzecz wynagrodzenia osób (organu) prowadzących szkołę, jeżeli osoby te wykonują niezbędną pracę dla funkcjonowania szkoły. M. B., A. K. oraz R. K. w okresie od stycznia 2013 r. pełnili odpowiednio funkcje: kierownika ds. rekrutacji i rachunkowości, kierownika ds. kadr i płac oraz kierownika ds. finansowych, a praca wykonywana przez te osoby na rzecz szkoły była niezbędna i ściśle związana z jej bieżącą działalnością, dlatego wynagrodzenia tych osób mogły być pokryte z dotacji. Organ I instancji zakwestionował możliwość wydatkowania z dotacji wynagrodzenia dla osób prowadzących szkołę, a w konsekwencji uznał, że dotacja w kwocie 94.500 zł została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, co powoduje konieczność jej zwrotu do budżetu Gminy wraz z odsetkami.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne