Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 385/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Piszczek Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia del. WSA Izabella Janson Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "C." Sp. z o.o. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 17 grudnia 2020 r. sygn. akt I SA/Rz 232/20 w sprawie ze skargi "C." Sp. z o.o. w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z dnia 3 grudnia 2019 r. nr SKO.409.RÓ.1703.74.2019 w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu do budżetu powiatu 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu na rzecz "C." Sp. z o.o. w G. 7167 (siedem tysięcy sto sześćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 17 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Rz 232/20, oddalił skargę C. Sp. z o.o. w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu z 3 grudnia 2019 r. w przedmiocie ustalenia kwoty dotacji do zwrotu do budżetu Powiatu Stalowowolskiego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
Decyzją z 3 września 2019 r. Starosta Powiatu Stalowowolskiego ustalił wobec spółki, jako organu prowadzącego Prywatne Liceum [...] oraz Prywatną Szkołę [...] w S., kwoty dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem za lata 2015 (84 944,05 zł), 2016 (59 440,69 zł) i 2017 (40 809,27 zł) oraz kwoty dotacji pobranej w nadmiernej wysokości za lata 2016 (1083,36 zł) i 2017 (331,47 zł) – przypadające do zwrotu do budżetu Powiatu Stalowowolskiego. Łączna kwota przypadająca do zwrotu to 186 608,84 zł. Ponadto, określono termin naliczania odsetek należnych od wskazanych kwot jak dla zaległości podatkowych.
W uzasadnieniu decyzji organ, powołując się na wyniki kontroli przeprowadzonej w ww. szkołach pod kątem wydatkowania środków finansowych, stwierdził, że skarżąca dopuściła się naruszenia art. 90 ust.3c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (obecnie t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.). oraz § 4 uchwały nr XXVII/187/2017 Rady Powiatu Stalowowolskiego z 29 marca 2017 r. Wszystkie operacje finansowe potwierdzające dokonanie wydatku ze środków dotacji w roku 2015 wykonywane były z 2 innych rachunków bankowych, w roku 2016 z 16 innych rachunków, a w roku 2017 z 24 innych rachunków bankowych spółki. Zdaniem organu, przelewy na takie rachunki nie były zgodne z prawem. Ponadto, około 35% wszystkich wydatków poniesionych w latach 2015, 2016 i 2017 stanowiły płatności gotówkowe, jednakże wypłata gotówki z konta bankowego nie została potwierdzona dowodem pobrania gotówki z konta.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
