Wyrok NSA z dnia 7 marca 2019 r., sygn. I GSK 1153/18
Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Mleczko-Jabłońska Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Marta Woźniak po rozpoznaniu w dniu 7 marca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 lipca 2016 r. sygn. akt III SA/Po 419/16 w sprawie ze skargi Gminy Ś. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia zmieniającego uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną uchwałę; 3. zasądza od Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu na rzecz Gminy Ś. 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 20 lipca 2016 r., sygn. akt III SA/Po 419/16 oddalił skargę Gminy Ś. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia [...] kwietnia 2016r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia zmieniającego uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Zarządzeniem nr [...] z dnia [...] marca 2016 r. dokonano zmiany uchwały nr [...] Rady Miejskiej w Ś. z dnia [...] grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Ś. na rok 2016, poprzez dokonanie przesunięć w wydatkach między rozdziałami, paragrafami klasyfikacji budżetowej oraz poprzez zmniejszenie rezerwy ogólnej o kwotę 1.695 zł z kwoty 5.820 zł do kwoty 4125 zł poprzez rozdysponowanie jej na wydatki bieżące. Zarządzenie wydał Zastępca Burmistrza Miasta działający z upoważnienia Burmistrza.
Uchwałą z dnia [....] kwietnia 2016 r. nr [...] Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu (dalej: Kolegium RIO) stwierdziło nieważność powyższego zarządzenia. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie Kolegium RIO w Poznaniu wskazało, że w toku wykonywania budżetu organ wykonawczy gminy może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu wyłącznie w zakresie określonym w art. 257 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, ze zm., dalej: u.f.p.). Ustawowe uprawnienia organu wykonawczego do dokonywania zmian w budżecie może być dodatkowo rozszerzone przez organ stanowiący na podstawie art. 258 ust. 1 pkt 1 u.f.p. Organ wykonawczy może ponadto dysponować rezerwami budżetu (art. 222 ust. 4 u.f.p.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty