Wyrok NSA z dnia 15 marca 2019 r., sygn. I GSK 1072/18
Samorząd terytorialny; Finanse publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Artur Adamiec Protokolant Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Miasta Kościan od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 29 czerwca 2016 r. sygn. akt I SA/Po 556/16 w sprawie ze skargi Miasta Kościan na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2016 r. nr 2/259/2016 w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie zmiany uchwały budżetowej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Miasta Kościan na rzecz Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 29 czerwca 2016 r., sygn. akt I SA/Po 556/16, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 718, obecnie Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.; dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę Miasta Kościana na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 27 stycznia 2016 r., stwierdzającą nieważność zarządzenia Burmistrza Miasta Kościana z 30 grudnia 2015 r. w sprawie uchwały budżetowej na 2015 r.
W motywach rozstrzygnięcia Sąd stwierdził, że przedmiotem sporu w sprawie jest ocena, czy Burmistrz Miasta Kościana mógł upoważnić swojego zastępcę do zmiany w budżecie. Poddając kontroli zaskarżoną uchwałę Kolegium RIO w Poznaniu Sąd wskazał, że nie wskazuje ona przepisu, który wykluczałby możliwość podpisania zarządzenia w sprawie zmiany uchwały budżetowej na dany rok, lecz wywodzi, że działanie tego rodzaju nie mieści się w ramach ogólnej kompetencji do dekoncentracji zadań wynikającej z art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, ze zm. dalej: u.s.g.), zgodnie z którym burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy burmistrza lub sekretarzowi gminy. Interpretacja tego przepisu dokonana w oparciu o dyrektywy wykładni językowej nie pozwala jednak na zaaprobowanie stanowiska wyrażonego w zaskarżonej uchwale, że upoważnienie wynikające z tego przepisu przysługuje wyłącznie wójtowi jako kierownikowi urzędu, przy pomocy którego wykonuje on zadania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty