Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2014 r., sygn. I GSK 572/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Anna Robotowska Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2013 r. sygn. akt I SA/Wr 1297/12 w sprawie ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. P. na rzecz Dyrektora Izby Celnej [...] 500 (pięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 9 stycznia 2013 r. o sygn. akt I SA/Wr 1297/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej [...] z dnia [...] sierpnia 2012 r. (nr [...]), którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego [...] z dnia [...] maja 2012 r., określającą skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że w okresie od [...] października 2007 r. do [...] marca 2008 r. skarżący zakupił od kontrahenta węgierskiego łącznie 13 pojazdów marki Land Rover Defender 110 Station Wagon, w tym pojazd którego dotyczy niniejsze postępowanie. Pojazdy te zakupiono jako osobowe (co zostało potwierdzone na fakturach zakupu zapisem kodu Nomenklatury Scalonej CN 8703), przy czym strona wyjaśniła, że pojazdy nabywano wyłącznie w celu ich przebudowy dla potrzeb górnictwa, energetyki lub wojska i zgodnie z wymaganiami konkretnego odbiorcy, zaś po przerobieniu pojazdów na samojezdne wozy transportowe (m.in. wozy górnicze przeznaczone do eksploatacji w podziemnych wyrobiskach kopalń metali kolorowych) sporne samochody sprzedawano ich odbiorcom jako pojazdy specjalne, ciężarowe lub osobowo-ciężarowe. Decyzją z dnia [...] maja 2012 r. Naczelnik Urzędu Celnego, działając m.in. na podstawie art. 3 ust. 2, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 80 ust. 2 pkt 2, art. 80 ust. 3 pkt 3, art. 81 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), określił M. P. zobowiązanie w podatku akcyzowym w wysokości [...] zł z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Land Rover Defender 110 TDI Station Wagon (nr nadwozia: [...]), zaś po rozpoznaniu odwołania strony - Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] sierpnia 2012 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Organy podatkowe nie podzieliły argumentacji podatnika, że dla oceny istnienia obowiązku podatkowego w zakresie akcyzy istotne jest nie tyle zaliczenie samochodu do kodu CN 8703, ale istotne jest przeznaczenie pojazdu, tj. cel dla którego doszło do jego nabycia, a zatem o opodatkowaniu akcyzą powinna decydować możliwość rejestracji nabytego pojazdu na terenie kraju. Zdaniem organów podatkowych, skoro skarżący nabył wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy (CN 8703), to niezależnie od jego rejestracji - podlega on opodatkowaniu podatkiem akcyzowym z uwagi na nabycie prawa do rozporządzenia nim jak właściciel.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty