Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2013 r., sygn. II OSK 235/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędziowie Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia del. WSA Mariola Kowalska (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Anna Jusińska po rozpoznaniu w dniu 5 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 19 września 2012 r., sygn. akt II SA/Łd 686/12 w sprawie ze skargi A. N. na decyzję Wojewody Łódzkiego z dnia [...] maja 2012 roku, Nr [...] w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 września 2012 r., sygn. akt II SA/Łd 686/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę A. N. na decyzje Wojewody Łódzkiego z dnia [...] maja 2012 r., Nr [...], w przedmiocie zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Wnioskiem z dnia 6 grudnia 2011 r. Burmistrz Opoczna wystąpił na podstawie art. 11d ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2008 r., nr 193, poz. 1194 ze zm.), zwanej dalej "specustawą", o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej polegającej na budowie drogi gminnej w m. [...] zlokalizowanej na działkach o numerach ewidencyjnych: [...] (Obręb B.). Do wniosku załączono wymagane ustawą dokumenty i opinie dotyczące lokalizacji planowanej inwestycji drogowej, a także 4 egzemplarze projektu budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane aktualnym na dzień sporządzenia projektu.
Zastrzeżenia do ww. inwestycji złożył E. R. pełnomocnik A. N. (właścicielki działki o nr ewid. [...]). Pismem z dnia 10 lutego 2012 r. organ I instancji wyjaśnił, że narożne ścięcie linii rozgraniczającej (skos) wykonano zgodnie z wymaganiami określonymi w § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. nr 43, poz. 430 ze zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem", w celu możliwości zaprojektowania normatywnego łuku wyokrąglającego krawędzie jezdni na skrzyżowaniu dróg gminnych oraz zapewnieniu minimalnej widoczności. Zajęcie terenu pod pas drogowy w obrębie skrzyżowania nie wynika tylko z potrzeby wyodrębnienia dodatkowego terenu pod rów przydrożny, lecz przede wszystkim z konieczności dostosowania się do minimalnych szerokości pasa drogowego określonych w § 7 ust. 1 rozporządzenia. Zgodnie z przywołanym powyżej przepisem minimalna szerokość pasa drogowego drogi klasy D zlokalizowanej na terenie zabudowy wynosi 10 m.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty