Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    04.04.2013

    Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2013 r., sygn. II OSK 205/13

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak sędzia NSA Małgorzata Stahl /spr./ sędzia del. WSA Małgorzata Miron Protokolant st. asyst. sędz. Dominika Człapińska po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Powiatu K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 10 września 2012 r. sygn. akt IV SA/Gl 361/12 w sprawie ze skargi Powiatu K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr [...] Rady Powiatu K. z dnia [...] grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Powiatu K. uchyla zaskarżony wyrok i rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...]

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 10 września 2012 r., sygn. akt IV SA/Gl 361/12 oddalił skargę Powiatu K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] lutego 2012 r., nr [...] w przedmiocie przyjęcia programu ochrony zdrowia psychicznego.

    W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że Rada Powiatu w K. w dniu [...] grudnia 2011 r. podjęła uchwałę nr [...] w sprawie przyjęcia Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Powiatu K. na lata 2011-2015. Za podstawę prawną uchwały przyjęto art. 4 ust. 1 pkt 2 i art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (Dz.U. z 2011 r. Nr 24, poz. 128).

    Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] lutego 2012 r., nr [...], wydanym na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, Wojewoda Śląski stwierdził nieważność powyższej uchwały, jako sprzecznej z art. 7 Konstytucji RP i art. 12 ust. 11 ustawy o samorządzie powiatowym. Zdaniem organu nadzoru, żaden z powołanych w uchwale przepisów powszechnie obowiązującego prawa nie stanowi podstawy prawnej do podjęcia takiej uchwały. Przepis art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym jest przepisem ogólnym o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia, a określone w nim zadania nie przesądzają o radzie powiatu jako organie właściwym do ich wykonywania. Określa jedynie miejsce powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań publicznych o charakterze lokalnym w odniesieniu do innych podmiotów władzy publicznej. Nie można zatem na jego podstawie rozstrzygać o kompetencjach organów powiatu. Również art. 12 ust. 11 ustawy o samorządzie powiatowym nie pozwala na wywiedzenie upoważnienia do działania rady powiatu w zakresie uchwalania programu ochrony zdrowia psychicznego. Podstawą działania organu stanowiącego w powiecie jest szczególne upoważnienie, które nie tylko musi wynikać z przepisu rangi ustawy, ale też musi być wyraźne a nie domniemywane. Dokonując podziału zadań pomiędzy organami powiatu ustawa o samorządzie powiatowym, odmiennie niż ustawa o samorządzie gminnym, nie wprowadziła zasady domniemania właściwości rady powiatu we wszystkich sprawach należących do zakresu działania powiatu, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Treść art. 12 ustawy o samorządzie powiatowym wskazuje jedynie na zakres wyłącznej właściwości rady powiatu, a wyliczenie spraw mieszczących się w tym zakresie, mając na uwadze ustęp 11 tego przepisu, ma w zasadzie charakter zamknięty. Powoływanie się wyłącznie na ogólną kompetencję rady powiatu nie stanowi wystarczającej podstawy prawnej do podjęcia w tej sprawie uchwały. W tym zakresie niezbędne jest szczegółowe upoważnienie zawarte w ustawach szczególnych. W obowiązującym stanie prawnym takiego upoważnienia nie sposób odnaleźć. Nie istnieje żaden przepis szczególny, który mocowałby organ stanowiący do opracowania programu ochrony zdrowia psychicznego. Z przywołanego w podstawie prawnej uchwały art. 1 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego wynika, że ochronę zdrowia psychicznego zapewniają organy administracji rządowej i samorządowej oraz instytucje do tego powołane. Treść natomiast rozporządzenia wykonawczego wskazuje jedynie samorządy powiatowe jako realizatorów Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego, które w ramach realizacji tego Programu mają zadanie opracować i realizować własne programy promocji zdrowia psychicznego. Nie wynika z powyższego żadna kompetencja organu stanowiącego w tym zakresie. Z wynikającej z art. 7 Konstytucji RP zasady działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa istnieje zakaz domniemania kompetencji, który obliguje do interpretowania norm kompetencyjnych w sposób ścisły i literalny. Jeżeli organ wychodzi poza wytyczne zawarte w upoważnieniu, bądź działa bez takiego upoważnienia, to mamy do czynienia z istotnym naruszeniem prawa.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    04.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1372/25
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. II GSK 212/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. II GSK 285/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. II GSK 209/22
    Czytaj więcej
    10.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2025 r., sygn. III OSK 1579/24
    Czytaj więcej
    11.06.2025
    Postanowienie NSA z dnia 11 czerwca 2025 r., sygn. III OZ 307/25
    Czytaj więcej
    28.05.2025 Ubezpieczenia
    Oddalenie skargi kasacyjnej dotyczącej rozwiązania stosunku pracy z dyrektorem PCPR przez Naczelny Sąd Administracyjny - Wyrok NSA z dnia 28 maja 2025 r., sygn. I OSK 1388/24
    Czytaj więcej
    19.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2583/24
    Czytaj więcej
    18.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2538/24
    Czytaj więcej
    11.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2166/24
    Czytaj więcej
    07.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2145/23
    Czytaj więcej
    24.01.2025
    Nieważność części zapisów statutu powiatu piaseczyńskiego - Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 6510/21
    Czytaj więcej
    16.01.2025
    Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 2066/24
    Czytaj więcej
    16.01.2025
    Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 2065/24
    Czytaj więcej
    18.12.2024
    Zakaz łączenia działalności radnego z biznesem na mieniu powiatu - Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1986/24
    Czytaj więcej
    17.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 2009/24
    Czytaj więcej
    11.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 5719/21
    Czytaj więcej
    19.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 19 listopada 2024 r., sygn. III OSK 5426/21
    Czytaj więcej
    29.10.2024 Obrót gospodarczy
    Konflikt interesów a wygaśnięcie mandatu radnego - Wyrok NSA z dnia 29 października 2024 r., sygn. III OSK 1713/24
    Czytaj więcej
    22.10.2024
    Wyrok NSA z dnia 22 października 2024 r., sygn. III OSK 1545/24
    Czytaj więcej
    17.09.2024
    Legalność uchwał regulujących dostęp radnych do informacji w powiecie - Wyrok NSA z dnia 17 września 2024 r., sygn. III OSK 401/23
    Czytaj więcej
    23.08.2024
    Brak podstawy prawnej dla uchwały Zgromadzenia Związku Powiatowo-Gminnego - Wyrok NSA z dnia 23 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 1035/23
    Czytaj więcej
    10.07.2024
    Nieważność uchwały rady powiatu z powodu naruszenia wymogu tajności głosowania - Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2810/22
    Czytaj więcej
    12.04.2024 Kadry i płace
    Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami samorządowymi
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.