Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2013 r., sygn. II OSK 2376/12
Dnia 8 stycznia 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Małgorzata Miron Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 18 grudnia 2012 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Suzuki Motor Poland Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 października 2009 roku, sygn. akt IV SA/Wa 1295/09 w sprawie ze skargi Suzuki Motor Poland Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 22 maja 2009 roku nr DKR-420-453d2/08/09/kc w przedmiocie opłaty z tytułu braku sieci 1. umarza postępowanie kasacyjne w zakresie w jakim zaskarżono punkt 3 wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie; 2. oddala skargę kasacyjną w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 23 października 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej jako "skarżąca spółka"), uchylił decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 22 maja 2009 r. oraz poprzedzającą ją decyzję tego organu z dnia 10 marca 2008 r.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z dnia 14 stycznia 2009 r. Główny Inspektor Ochrony Środowiska określił wysokość zobowiązania skarżącej spółki z tytułu opłaty za brak sieci w 2006 roku w wysokości 2.151.605,48 zł.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ stwierdził, że w dniu 26 marca 2007 r. skarżąca spółka, zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 roku o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. Nr 25, poz. 202 ze zm. - dalej jako "ustawa o recyklingu") złożyła Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska zawiadomienie o podjęciu działalności w zakresie importu pojazdów. W zawiadomieniu skarżąca spółka przedstawiła informacje wymagane w art. 13 ust. 4 ustawy o recyklingu, w tym adresy stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów działających w ramach sieci zbierania pojazdów. Następnie skarżąca spółka złożyła Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska roczne sprawozdanie o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów za 2006 rok. W sprawozdaniu nie podała liczby dni w 2006 roku, w których nie zapewniła sieci zbierania pojazdów oraz wysokości należnej opłaty za brak sieci, uzasadniając to zapewnieniem efektywnego zbierania pojazdów marki Suzuki, wycofanych z eksploatacji. Organ przy wykorzystaniu systemu informatycznego "Rejestr podmiotów Wprowadzających Pojazdy RWPinfo" wykonał analizę zapewnienia przez skarżącą spółkę sieci zbierania pojazdów w 2006 r. i przekazał spółce wyniki tej analizy, sporządzonej w dwóch wariantach.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty