Wyrok NSA z dnia 15 marca 2016 r., sygn. II OSK 1466/15
Orzekanie w przedmiocie zwrotu opłaty recyklingowej uiszczonej przez osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą następuje w formie czynności materialno – technicznej o charakterze zewnętrznym jako prawnej formie działania organu, którym jest Fundusz.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Grossmann Protokolant asystent sędziego Anna Armińska po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 lutego 2015 r. sygn. akt IV SAB/Wa 225/14 w sprawie ze skargi R. K. na bezczynność Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o zwrot opłaty recyklingowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 24 lutego 2015 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę R. K. na bezczynność Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwanego dalej również Funduszem) w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o zwrot opłaty recyklingowej.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, iż pismem z dnia 30 stycznia 2014 r. R. K. wniósł do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o zwrot opłaty recyklingowej. Fundusz w piśmie z dnia 19 lutego 2014 r. poinformował, iż powyższe żądanie jest bezzasadne. Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 1162) obowiązek uiszczania opłaty recyklingowej wszedł w życie 1 stycznia 2006 r. i do dziś nie został uchylony. Opłata ta zgodnie z art. 40 ust. 7 pkt 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 1232, ze zm.) stanowi z mocy ustawy przychód Funduszu, który nie ma możliwości samodzielnego zaniechania przyjmowania wpływów z tego tytułu, jak i zwrotu już otrzymanych kwot, bez dyspozycji ustawodawcy. Takie działanie mogłoby zostać uznane za niezgodne z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 168).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty