09.02.2016

Wyrok NSA z dnia 9 lutego 2016 r., sygn. II OSK 2783/15

Obowiązkiem organów administracyjnych jest wydawanie prawidłowych rozstrzygnięć i zapewnienia możliwości realizacji uprawnień procesowych stron postępowania, zaś obowiązkiem sądów administracyjnych jest kontrola tych działań, a nie ich uzupełnianie.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: Sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz /spr./ Sędzia del. WSA Małgorzata Jarecka Protokolant: starszy inspektor sądowy Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 9 lutego 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 czerwca 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 250/13 w sprawie ze skargi G. W. i L. H. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci w 2006 r. oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 12 czerwca 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi G. W. i L. H. uchylił zaskarżoną decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] grudnia 2012 r. w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci za 2006 r.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło na tle następującego stanu faktycznego i prawnego sprawy.

G. W. i L. H. w rocznym sprawozdaniu o wysokości należnej opłaty za brak sieci zbierania pojazdów za 2006 r. poinformowali organ, że wprowadzili na terytorium kraju 188 sztuk pojazdów, nie zapewnili sieci przez 365 dni oraz naliczyli opłatę za brak sieci w wysokości 94.000 zł, wpłacili zaś kwotę 23.500 zł. Z informacji uzyskanej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynika jednak, że strony nie wniosły ww. opłaty.

W dniu 2 listopada 2009 r. organ wszczął postępowanie w sprawie określenia wysokości powyższego zobowiązania za 2006 r. i wezwał strony do przedstawienia dokumentów potwierdzających datę podjęcia działalności w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów oraz dokumentów potwierdzających zawarcie umów o zapewnieniu sieci zbierania pojazdów, czy też rozwiązanie lub wygaśnięcie takich umów. Pismami z dnia 23 listopada 2009 r. oraz z dnia 27 listopada 2009 r. ww. strony poinformowały organ, że w 2006 r. od każdego wprowadzanego przez siebie na terytorium kraju pojazdu uiściły opłatę 500 zł, a zatem nie były obowiązane do zapewnienia sieci zbierania pojazdów. Na kolejne wezwanie organu, strony wraz z pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. przesłały kopie 167 sztuk faktur i umów potwierdzających wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdów (165 pojazdów wprowadzono w 2006 r. i 2 pojazdy w 2005 r.), kopie 183 sztuk faktur potwierdzających sprzedaż pojazdów w latach 2006 - 2009 (w tym m.in. 3 faktury sprzedaży pojazdów zakupionych w Polsce, 3 faktury potwierdzające jedynie usługę transportową pojazdów, a nie sprzedaż pojazdów, 20 faktur sprzedaży pojazdów, dla których brakuje dokumentów potwierdzających ich wprowadzenie na terytorium kraju, 2 faktury sprzedaży pojazdów wprowadzonych w 2005 r., 155 pozostałych faktur), 2 zawiadomienia o podjęciu działalności w zakresie produkcji, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów. Ponadto strony ponownie poinformowały, iż dla każdego wprowadzonego przez siebie na terytorium kraju w 2006 r. pojazdu dokonały wpłaty opłaty 500 zł, jednakże nie posiadają wszystkich dowodów jej uiszczenia, gdyż przekazywano je nabywcom pojazdów, a część została zatrzymana przez Prokuraturę. Na wniosek organu, Prokuratura Rejonowa w Ostrowie Wielkopolskim przesłała kopię posiadanej dokumentacji związanej z zakupem i sprzedażą samochodów przez L. H. i G. W. oraz informację, iż tylko faktura VAT nr [...] z dnia 24 czerwca 2006 r. posiada załączoną kopię wniesienia opłaty 500 zł. Innych kopii takich opłat nie zabezpieczono. Z nadesłanej z kolei z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej informacji wynika, iż L. H. i G. W. w 2006 r. dokonali 62 wpłat opłaty 500 zł za wprowadzone na terytorium kraju pojazdy, w 2007 r. - 70, w 2008 r. - 29, a w 2010 r. - 5 wpłat, przy czym za pojazdy zakupione w 2006 r. strony dokonywały wpłat w latach 2006 - 2008 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne