Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2012 r., sygn. I OSK 963/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Monika Nowicka, Sędzia NSA Małgorzata Borowiec, Sędzia del. WSA Elżbieta Kremer (spr.), Protokolant starszy inspektor sądowy Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. C.-D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 stycznia 2012 r. sygn. akt II SA/Po 546/11 w sprawie ze skargi K. C.-D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia z funduszu alimentacyjnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 17 stycznia 2012 r. sygn. akt II SA/Po 546/11 oddalił skargę K. C. - D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] kwietnia 2011r. Nr [...] w przedmiocie świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach stanu faktycznego:
Wnioskiem z dnia [...] września 2010 r. K. C.-D. wystąpiła o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego dla K. D. We wniosku wskazała, że w skład rodziny wchodzi ona oraz córka. Uzupełniając wniosek przedstawiła między innymi zaświadczenie z dnia [...] września 2010 r. nr [...] wystawione przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto o wysokości osiągniętego dochodu. Złożyła także zaświadczenie z dnia [...] października 2010 r. nr [...] z PKO Bank Polski S.A., w którym wskazano zasilenia jej rachunku w roku 2009.
Decyzją z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] Prezydent Miasta Poznania, działając na podstawie art. 1 ust. 2, art. 9 ust. 1 i ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 15 ust. 1 i ust. 2, art. 25 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009 Nr 1, poz. 7, ze zm.), art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, ze zm.) odmówił przyznania świadczenia. Organ wskazał, że jednym z warunków skorzystania z pomocy z funduszu alimentacyjnego jest nieprzekroczenie ustawowego kryterium dochodowego. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł. Prezydent ustalił, iż na dochód rodziny K. C.-D. za 2009 rok składa się: dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych potwierdzony zaświadczeniem z urzędu skarbowego z dnia [...] września 2010 r. uzyskany w wysokości 11.498,36 zł netto; dochód nie podlegający opodatkowaniu za 2009 rok z tytułu alimentów otrzymanych od ojca dziecka wyliczony zgodnie z § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego (Dz. U. Nr 123, poz. 836) (1500,00 euro x 4,1082 zł = 6 162,30 zł). Łączny dochód rodziny wyniósł zatem 17 660,66 zł, a przeciętny miesięczny dochód rodziny 1 471,72 zł, co w przeliczeniu na osobę wynosi 735,86 zł i przekracza ustawowe kryterium o 10,86 zł netto. Jednocześnie organ zaznaczył, że K. C.-D. nie zgłosiła wniosku o pomniejszenie dochodu o dochód utracony (art. 2 pkt 17 ustawy). W konkluzji stwierdził, że skoro dochód rodziny przekracza kryterium dochodowe wynikające z ustawy, to nie ma podstaw do przyznania świadczenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty