Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    09.11.2012

    Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2012 r., sygn. I OSK 507/12

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Ewa Dzbeńska Sędziowie sędzia NSA Janina Antosiewicz sędzia del. WSA Marian Wolanin (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Maciej Kozłowski po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. Ż. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 listopada 2011 r. sygn. akt IV SA/Wr 472/11 w sprawie ze skargi A. Ż. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia kwoty nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 listopada 2011 r. sygn. akt IV SA/Wa 472/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę A. Ż. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia [...] marca 2011 r. Nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia kwoty nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

    W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wskazano, że Prezydent Wrocławia decyzją z dnia [...] lutego 2011 r. odmówił A. Ż. umorzenia kwoty nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, określonych decyzją z dnia [...] stycznia 2011 r. w wysokości 3500 zł oraz kwoty ustawowych odsetek, które na dzień decyzji wynoszą 297,39 zł i są naliczane do dnia spłaty. Zastosowanie ulgi na podstawie art. 23 ust. 8 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7, ze zm) w formie umorzenia świadczeń nienależnie pobranych - w ocenie organu - następuje w ramach uznania administracyjnego. Nawet więc wystąpienie szczególnych przesłanek nie daje podstaw i tytułu do zaspokojenia żądania stronie w każdym przypadku. Strona wraz z córką wynajmuje jeden pokój, z używalnością kuchni i łazienki. Źródłem utrzymania rodziny jest świadczenie rodzinne przyznane na rzecz córki w łącznej wysokości 261 zł miesięcznie. Ponadto, skarżąca korzysta od 2004 r. ze świadczeń z pomocy społecznej. Strona nie przedstawiła dowodów, że zachodzą nadzwyczajne względy, które mogłyby zachwiać podstawami egzystencji jej rodziny. Wprawdzie sytuacja dochodowa skarżącej w gospodarstwie domowym jest trudna, ale te trudności mają charakter przejściowy. W gospodarstwie domowym nie występuje alkoholizm, niepełnosprawność, ani długotrwała choroba. Skarżąca jest w wieku produkcyjnym, jest zarejestrowana w PUP, nie ma przeciwwskazań do podjęcia zatrudnienia. Posiadając zaś we współwłasności nieruchomość i będąc w trudnej sytuacji finansowej zrezygnowała z należnych jej dochodów z tytułu dzierżawy. Rozpatrując odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu stwierdziło, że organ, działając w granicach uznania administracyjnego, zanim podejmie rozstrzygnięcie ma obowiązek - zgodnie z zasadą prawdy materialnej, wyrażoną w art. 7 w zw. z art. 77 § 1 i art. 80 kpa - podjąć wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, przez co rozumie się zebranie w sposób wyczerpujący i rozpatrzenie całego materiału dowodowego, a także ocenę na podstawie całokształtu materiału dowodowego, czy dana okoliczność została udowodniona. Organ winien zbadać, czy sytuacja rodziny występującej z wnioskiem o umorzenie daje podstawy prawne do orzeczenia ulgi. Użycie przez ustawodawcę wyrażenia "szczególnie uzasadnione okoliczności" oznacza, że zastosowanie instytucji określonych w art. 23 ust. 8 ustawy, w tym umorzenie nienależnie pobranych świadczeń, jest wyjątkiem od reguły i nakłada na organ właściwy obowiązek zbadania, czy przedmiotowy wniosek rzeczywiście dotyczy przypadku szczególnie uzasadnionego. Zasadą jest egzekwowanie należności, natomiast ich umorzenie może nastąpić wyjątkowo tylko w sytuacjach szczególnych. Również brak stałych dochodów i związana z tym trudna sytuacja materialna, nie były szczególną okolicznością. Wydając decyzję o charakterze uznaniowym organ jest związany nie tylko przepisem, ale i celem ustanowionego przepisu oraz normami etycznymi. Uznanie administracyjne nie pozwala zatem organowi na dowolność w załatwieniu sprawy, ale jednocześnie nie nakazuje mu spełnienia każdego żądania obywatela. W przypadku nieostrych pojęć typu "szczególnie uzasadniony przypadek", organ stosujący prawo dokonuje wyboru pewnych kryteriów, które bierze pod uwagę przy ocenie, czy sytuacja określona w przepisie występuje. Rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji nie nosi cech dowolności. Organ pierwszej instancji poczynił prawidłowe ustalenia faktyczne. Zastosował właściwe przepisy prawa i odpowiednio uzasadnił treść zaskarżonego orzeczenia. Dokonał wnikliwej analizy sytuacji rodzinnej i dochodowej, uwzględnił wysokość wydatków, wiek strony i jej dziecka, warunki mieszkaniowe, zaległości w opłacaniu czynszu, potencjalne możliwości zarobkowe skarżącej. W rozpatrywanej sprawie brak podstaw do umorzenia kwot z tytułu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wraz z odsetkami. Nie można bowiem uznać, że w sytuacji rodziny skarżącej zachodzą szczególnie uzasadnione okoliczności, o których mowa w art. 23 ust. 8 ustawy. Od czasu, gdy wypłacano świadczenia uznane następnie za nienależne, sytuacja skarżącej nie uległa istotnej zmianie, a zwłaszcza znaczącemu pogorszeniu, tym bardziej na skutek jakichś wydarzeń szczególnych. W odwołaniu skarżąca nie podała żadnych nowych faktów, zaistniałych w sytuacji jej rodziny, które nosiłyby znamiona wydarzeń nadzwyczajnych. Argumenty odwołania nie wnoszą nic nowego do sprawy. Nie można zgodzić się, że strona całkowicie zrezygnowała z pieniędzy pochodzących z dzierżawy, skoro znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Skarżąca nie wykorzystuje własnych możliwości w celu poprawy sytuacji finansowej swojej rodziny. W razie trudności finansowych, członkowie rodziny powinni szukać zatrudnienia z pełną świadomością, że nie będą mogli przez cały dzień opiekować się dzieckiem i muszą zorganizować dziecku opiekę w czasie, który poświęcą na pracę zawodową. Pomoc ze środków publicznych, przyznawana jest osobom, które osiągają dochody poniżej pewnego, ustawowego kryterium, np. chorym, samotnym, bezrobotnym, niepełnosprawnym. W tych okolicznościach sytuacja rodziny strony w najmniejszym stopniu nie wykazuje spełnienia przesłanki szczególnie uzasadnionych okoliczności. Świadczenia nienależnie pobrane można umorzyć tylko w wyjątkowych sytuacjach. W żadnym wypadku nie jest to obowiązek organu administracyjnego. W przypadku decyzji uznaniowych organ administracyjny zobowiązany jest wyważyć słuszny interes obywatela i interes społeczny. O istnieniu ważnego interesu strony nie decyduje jej subiektywne przekonanie, lecz obiektywne kryteria, zgodne z powszechnie aprobowaną hierarchią wartości. Natomiast przez interes społeczny (publiczny) rozumie się dyrektywę postępowania nakazującą mieć na uwadze respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie obywateli do organów władzy, sprawność działania aparatu państwowego, korektę błędnych decyzji. Interes społeczny wymaga przede wszystkim, aby dokonując redystrybucji środków publicznych organy właściwe w sprawach przedmiotowych świadczeń, w przypadku, gdy nienależnie przyznały takie środki osobie nieuprawnionej, nie dochodziły ich zwrotu jedynie w wyjątkowych przypadkach. Środki te mają bowiem służyć co do zasady wyłącznie osobom uprawnionym. Tych środków nie jest przy tym nieograniczona ilość, pozwalająca na korzystanie z nich przez wszystkich potrzebujących. Niedomaganie się od strony zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń, naruszałoby w sposób rażący nie tylko interes fiskalny Państwa, ale i wartości wspólne dla całego społeczeństwa, takie jak sprawiedliwość społeczna i zaufanie obywateli do organów władzy. Społeczeństwo i jego obywatele muszą żyć w przekonaniu, że organy Państwa dbają o to, aby pieniądze publiczne były wykorzystywane w sposób zgodny z ich przeznaczeniem i otrzymywały je wyłącznie osoby uprawnione lub - w wyjątkowych - przypadkach również osoby nieuprawnione (wobec umorzenia świadczeń nienależnie pobranych), ale znajdujące się w zupełnie wyjątkowej sytuacji, których twierdzenia nie wzbudzają jakichkolwiek wątpliwości co do ich zgodności z prawdą i które wykorzystują wszystkie swoje możliwości i uprawnienia do poprawy sytuacji finansowej swojej rodziny. W przeciwnym wypadku należałoby uznać, że instytucje odpowiedzialne nie wykonują swoich ustawowych obowiązków marnotrawią środki publiczne, co oczywiście naruszałoby rażąco interes społeczny.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Rozporządzenie w sprawie wniosków dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem 2025 z komentarzem
    • Zasady wynagradzania pracowników socjalnych po zmianie przepisów od 1 lipca 2024 r.
    • Rodzice uzyskają nowe świadczenia w ramach programu „Aktywny rodzic”
    • Program „Aktywny rodzic” – nowa forma wsparcia dla rodziców
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    08.07.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2025 r., sygn. I OSK 1764/23
    Czytaj więcej
    14.05.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 14 maja 2025 r., sygn. I OSK 967/24
    Czytaj więcej
    14.11.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2024 r., sygn. I OSK 2860/23
    Czytaj więcej
    11.10.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 11 października 2024 r., sygn. I OSK 2107/22
    Czytaj więcej
    20.09.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 20 września 2024 r., sygn. I OSK 2024/22
    Czytaj więcej
    19.09.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 19 września 2024 r., sygn. I OSK 2169/23
    Czytaj więcej
    08.08.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 8 sierpnia 2024 r., sygn. I OSK 1788/23
    Czytaj więcej
    06.08.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 6 sierpnia 2024 r., sygn. I OSK 1734/23
    Czytaj więcej
    14.03.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 14 marca 2024 r., sygn. I OSK 435/23
    Czytaj więcej
    29.02.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. I OSK 252/23
    Czytaj więcej
    24.01.2024 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. I OSK 858/22
    Czytaj więcej
    04.12.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2023 r., sygn. I OSK 2358/22
    Czytaj więcej
    04.08.2023 Ubezpieczenia
    Postanowienie NSA z dnia 4 sierpnia 2023 r., sygn. I OSK 1643/23
    Czytaj więcej
    26.07.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 26 lipca 2023 r., sygn. I OSK 609/21
    Czytaj więcej
    19.04.2023
    Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 2099/21
    Czytaj więcej
    21.03.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 21 marca 2023 r., sygn. I OSK 1295/22
    Czytaj więcej
    08.03.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 8 marca 2023 r., sygn. I OSK 255/21
    Czytaj więcej
    16.02.2023 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 16 lutego 2023 r., sygn. I OSK 718/22
    Czytaj więcej
    15.12.2022 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. I OSK 807/20
    Czytaj więcej
    15.12.2022 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. I OSK 700/20
    Czytaj więcej
    15.12.2022 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. I OSK 3252/19
    Czytaj więcej
    09.12.2022 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2022 r., sygn. I OSK 2204/20
    Czytaj więcej
    06.12.2022 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2022 r., sygn. I OSK 2860/19
    Czytaj więcej
    28.04.2022 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2022 r., sygn. I OSK 1394/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.