Wyrok NSA z dnia 11 października 2012 r., sygn. II OSK 1208/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędzia del. WSA Robert Sawuła Protokolant asystent Katarzyna Kasprzyk po rozpoznaniu w dniu 11 października 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 marca 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 2285/11 w sprawie ze skargi A. S. na postanowienie Komendanta Głównego Policji z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania w sprawie wydania pozwolenia na posiadanie broni palnej do celów łowieckich oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 9 marca 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 2285/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżone postanowienie Komendanta Głównego Policji z dnia [...] sierpnia 2011 r., nr [...], oraz utrzymane nim w mocy postanowienie Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach z dnia [...] czerwca 2011 r., nr [...], w przedmiocie zawieszenia postępowania w sprawie wydania A. S. pozwolenia na posiadanie broni palnej do celów łowieckich.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach postanowieniem z dnia [...] czerwca 2011 r., na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 oraz art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm. - dalej k.p.a.), zawiesił postępowanie administracyjne w sprawie wydania A. S. pozwolenia na posiadanie broni palnej dla celów łowieckich. Organ uznał, iż rozpatrzenie sprawy dotyczącej wydania wnioskodawcy pozwolenia na broń palną myśliwską jest uzależnione od wyniku toczącego się przed Sądem Rejonowym w Bielsku-Białej postępowania karnego o popełnienie czynu z art. 271 § 3 k.k. i art. 286 § 1 k.k.
W zażaleniu na powyższe postanowienie A. S. zarzucił naruszenie przepisów postępowania administracyjnego, a zwłaszcza art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., poprzez jego wadliwą wykładnię, polegającą na przyjęciu, iż kwestia toczącego się postępowania karnego jest kwestią prejudycjalną, skutkującą zawieszeniem postępowania. W ocenie skarżącego fakt toczącego się przeciwko niemu postępowania karnego nie powinien skutkować zawieszeniem postępowania, a do czasu prawomocnego skazania każda osoba korzysta z zasady domniemania niewinności i nie może ponosić negatywnych konsekwencji jakichkolwiek oskarżeń nie popartych prawomocnym wyrokiem skazującym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty