13.04.2012 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2012 r., sygn. I OSK 1693/11

Art. 222 ust. 1 ustawy o Służbie Celnej jest przepisem nadrzędnym w tej części ustawy, zaś dalsze przepisy są jego konsekwencją i mają na celu ukształtowanie treści nowych stosunków służbowych funkcjonariuszy celnych.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. NSA Wiesław Morys Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 13 kwietnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 maja 2011 r. sygn. akt II SA/Wa 661/11 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie mianowania na stopień służbowy w korpusie aspirantów Służby Celnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 31 maja 2011 r., sygn. akt II SA/Wa 661/11 oddalił skargę A. K. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie mianowania na stopień służbowy w korpusie aspirantów Służby Celnej.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach prawnych i faktycznych sprawy.

Dyrektor Izby Celnej w G. w dniu [...] listopada 2009 r. działając na podstawie art. 223 ust. 1 i ust. 4 oraz art. 115 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 168, poz. 1323), dalej określanej w skrócie "ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r.", mianował A. K. z dniem [...] listopada 2009 r. na stopień służbowy starszego aspiranta celnego w korpusie aspirantów Służby Celnej. A. K. odwołał się od powyższego aktu, domagając się jego uchylenia i mianowania go na stopień służbowy komisarza celnego w korpusie oficerów młodszych Służby Celnej, ewentualnie uchylenia zaskarżonego rozstrzygnięcia w całości i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Następnie po otrzymaniu pism Szefa Służby Celnej z dnia [...] stycznia 2010 r., z dnia [...] lutego 2010 r. i z dnia [...] kwietnia 2010 r. informujących, że mianowanie na stopień służbowy nie ma charakteru decyzji administracyjnej, a zatem nie przysługuje od niego odwołanie, A. K. skierował najpierw do Ministra Finansów zażalenie na niezałatwienie jego sprawy, a następnie złożył skargę do WSA w Warszawie na bezczynność Szefa Służby Celnej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 7 października 2010 r., sygn. akt II SAB/Wa 182/10 zobowiązał Szefa Służby Celnej do rozpoznania odwołania skarżącego w terminie 30 dni od daty otrzymania prawomocnego wyroku wraz z aktami administracyjnymi sprawy. Wówczas Szef Służby Celnej decyzją z dnia [...] stycznia 2011 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie Dyrektora Izby Celnej w G. w zakresie określenia korpusu. W uzasadnieniu podał, że zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej kierownicy urzędów zobowiązani zostali do nadania funkcjonariuszom Służby Celnej w terminie do dnia 30 listopada 2009 r. nowych stopni służbowych. Mechanizm przypisywania funkcjonariuszom stopni w poszczególnych korpusach uregulowany został w art. 223 ust. 2-6 ustawy. Zadaniem organu było zatem umieszczenie danego funkcjonariusza w odpowiednim korpusie, precyzyjnie wskazanym w ustawie, w zależności od dotychczasowego stopnia lub zajmowanego stanowiska, bądź pełnionych obowiązków. Odwołujący domaga się mianowania go na stopień należący do korpusu oficerów młodszych Służby Celnej na podstawie art. 223 ust. 3 pkt 2 ustawy o Służbie Celnej. Powołany przepis dotyczy funkcjonariusza, który spełniał wskazane w nim wymogi w okresie bezpośrednio poprzedzającym dzień wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, tj. na dzień 30 października 2009 r. Z dokumentów znajdujących się w aktach sprawy wynika, że A. K. w przeszłości pełnił służbę na stanowiskach związanych z podporządkowaniem służbowym funkcjonariuszy celnych lub pracowników. Jednakże bezpośrednio przed dniem wejścia w życie ustawy zajmował stanowisko eksperta celnego i posiadał stopień służbowy młodszego aspiranta celnego. Stanowisko eksperta celnego nie zostało zaliczone do kategorii stanowisk kierowniczych, o których mowa w art. 17 ust. 1 i ust. 13 poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej. Również posiadany przez odwołującego stopień służbowy młodszego aspiranta celnego, nie upoważniał do określenia stopnia w korpusie oficerów młodszych Służby Celnej. Wobec powyższego obowiązkiem Dyrektora Izby Celnej w G., zgodnie z dyspozycją art. 223 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., było określenie celnikowi stopnia w korpusie aspirantów Służby Celnej. Natomiast w sprawie nie mógł mieć zastosowania art. 223 ust. 3 pkt.2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Użyty w tym przepisie zwrot " przed dniem wejścia w życie ustawy" odnosi się wprost do stanu sprzed dnia wejścia w życie ustawy. Wobec tego nie można zgodzić się z odwołującym się, że takie sformułowanie powinno być rozumiane jako dowolny okres poprzedzający wejście w życie nowej ustawy. Taka rozszerzająca wykładnia art. 223 ust. 3 ustawy o Służbie Celnej jest niedopuszczalna. Gdyby bowiem ustawodawca zamierzał rozszerzyć krąg podmiotów, którzy winni być mianowani do określonego korpusu, poza osoby formalnie pełniące służbę na stanowisku związanym z podporządkowaniem funkcjonariuszy lub pracowników, to unormowałby taką sytuację stosowanym zapisem. Należy ponadto zwrócić uwagę, że analizowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 14 zatytułowanym "Przepisy przejściowe". Oznacza to, że jest to przepis regulujący wyłącznie takie sytuacje, które mogą pojawić się na tle wprowadzania w życie nowych uregulowań. Nie chodzi w tym przypadku o odniesienie się do sytuacji mającej miejsce kilka lat wcześniej, gdyż oznaczałoby to w istocie awansowanie, nie zaś dostosowanie czy transponowanie stopni na zasadzie równoważności. Tymczasem mianowanie na stopień służbowy na podstawie art. 223 generalnie miało na celu mianowanie na stopień odpowiadający dotychczasowej pozycji w poprzednim katalogu stopni służbowych, a tylko w przypadkach ściśle określonych, wskazanych w art. 223 ust. 3 ustawy, stanowiło awans. Zasadności prezentowanego stanowiska dotyczącego interpretacji użytego w ustawie zwrotu "przed dniem wejścia w życie ustawy" nie mogą podważać przywołane przez skarżącego orzeczenia sądowe, w których wyrażono pogląd, że jeżeli przepis mówi o okresie "przed dniem wejścia w życie ustawy", to chodzi w nim o każdy przedział czasowy poprzedzający tę datę. Powołane orzeczenia zostały bowiem wydane w zupełnie innych okolicznościach faktycznych i stanie prawnym odmiennym od występującego w niniejszej sprawie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne