29.06.2012 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. II GSK 17/12

Gry losowe

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Socha (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Zofia Przegalińska Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2012 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej E. Spółki z o.o. we W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w P. z dnia 29 września 2011 r. sygn. akt II SA/Po 664/11 w sprawie ze skargi E. Spółki z o.o. we W. na czynności Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] i [...] kwietnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie wyrejestrowania automatu do gier o niskich wygranych postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie zdanie odrębne

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 29 września 2011 r., o sygnaturze II SA/Po 664/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w P. odrzucił skargi E. Spółki z o.o. we W. na czynności Naczelnika Urzędu Celnego w P. z dnia [...] kwietnia 2011 r., nr [...] oraz z dnia [...] kwietnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie wyrejestrowania automatu do gier o niskich wygranych.

Sąd I instancji uznał, że skargi Spółki E. na informacje Naczelnika Urzędu Celnego w P. o stwierdzeniu utraty ważności poświadczenia rejestracji automatów do gier o niskich wygranych oraz o czynności wyrejestrowania tych automatów, nie podlegają właściwości rzeczowej sądów administracyjnych wynikającej z art. 3 § 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270, zwanej dalej: p.p.s.a.). W ocenie Sądu, informacja o utracie ważności poświadczenia rejestracji automatu nie rodziła żadnych obowiązków po stronie Spółki i mogła być oceniana jako forma realizacji przez organ ciążącego na nim obowiązku informowania strony o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków w związku z działalnością prowadzoną na mocy decyzji administracyjnej. W odniesieniu do czynności wyrejestrowania automatów do gier z Krajowego Rejestru Automatów do Gier, Sąd zauważył, że i ta czynność nie rodziła pierwotnie żadnych obowiązków po stronie Skarżącej. Stanowiła wyłącznie konsekwencję przyjęcia przez organ, iż z mocy prawa doszło do utraty ważności poświadczenia rejestracji wskazanych automatów. W ocenie Sadu I instancji, skoro ewentualna utrata uprawnienia do eksploatacji na terytorium Polski określonego automatu do gier, w stosunku do którego utraciło ważność poświadczenie rejestracji, wynika wprost z przepisów prawa to organ nie był uprawniony do podejmowania jakichkolwiek działań o władczym charakterze. Wobec powyższego Sąd w oparciu o art. 58 § 1 pkt 1 i § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargi odrzucił.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne