Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2011 r., sygn. II OSK 2069/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. NSA Tomasz Zbrojewski Protokolant Anna Jusińska po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 30 czerwca 2011 r., sygn. akt II SA/Ol 296/11 w sprawie ze skargi Gminy P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] marca 2011 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia składu osobowego komisji Rewizyjnej 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od Gminy P. na rzecz Wojewody Warmińsko-Mazurskiego kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 30 czerwca 2011 r., sygn. akt II SA/Ol 296/11 oddalił skargę Gminy P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] marca 2011 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda Warmińsko-Mazurski stwierdził nieważność uchwały nr [...] Rady Miejskiej w P. z dnia 28 stycznia 2011 r. z powodu istotnego naruszenia prawa. Jak wskazał Wojewoda, stosownie do art. 18a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1 wskazanej ustawy. Zapis zbliżony zawiera § 88 ust. 2 uchwały nr [...] Rady Miejskiej w P. z dnia [...] kwietnia 2008 r. w sprawie Statutu Gminy P., zgodnie z którym członkami Komisji Rewizyjnej mogą być wyłącznie radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów radnych, nie pełniący funkcji przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Z powołanych powyżej zapisów wynika, iż powołanie komisji rewizyjnej jest obowiązkowe, gdyż jest to organ obligatoryjny, a ponadto ustawodawca w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości w art. 18a ust. 2 cytowanej ustawy wskazał, iż w składzie komisji rewizyjnej mają się znaleźć przedstawiciele wszystkich klubów działających w radzie gminy, o ile są one zainteresowane posiadaniem swojego przedstawiciela w komisji rewizyjnej, zaś uchwała rady gminy ustalająca skład komisji rewizyjnej z naruszeniem prawa klubów do posiadania swojego przedstawiciela w komisji, jako sprzeczna z bezwzględnie obowiązującym art. 18a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, jest nieważna z mocy prawa. W ocenie organu nadzoru ustawodawca, posługując się w powołanym wyżej przepisie sformułowaniem "przedstawiciel klubu", wskazał wyraźnie, iż rada gminy nie może narzucić klubowi, który z jego przedstawicieli ma zasiadać w komisji rewizyjnej. Powyższe okoliczności, w ocenie organu nadzoru, powodują, iż skład osobowy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w P. ukształtowany uchwałą Rady Miejskiej w P. z dnia [...] stycznia 2011 r. pozostaje w sprzeczności z przepisami prawa, co powoduje konieczność stwierdzenia nieważności powołanej powyżej uchwały.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty