27.10.2011

Wyrok NSA z dnia 27 października 2011 r., sygn. I OSK 2125/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch (spr.), Sędzia NSA Ewa Dzbeńska, Sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz, Protokolant asyst. sędz. Anna Pośpiech-Kłak, po rozpoznaniu w dniu 27 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 666/10 w sprawie ze skargi Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w P. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia (...) marca 2010 r. nr (...) w przedmiocie ochrony danych osobowych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 23 września 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 666/10 w sprawie ze skargi Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Poznaniu na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia 2 marca 2010 r. nr DOLiS/DEC-231/10/8744,8748,8757 w przedmiocie ochrony danych osobowych uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję z 14 grudnia 2009 r.

Jak wynika z uzasadnienia wyroku, stan faktyczny sprawy jest następujący:

Dyrektor Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Poznaniu (dalej: "Dyrektor Oddziału Regionalnego WAM") w Poznaniu złożył do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (dalej: "GIODO"), skargę na odmowę udostępnienia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej: "ZUS"), danych osobowych J. P. zam. w W. przy ul. (...) w zakresie posiadania przez niego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Dyrektor Oddziału Regionalnego WAM wniósł o wydanie decyzji administracyjnej nakazującej ZUS udostępnienie żądanych danych osobowych powołując się na to, że jako organ egzekucyjny w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym, właściwy w sprawach przymusowego przekwaterowania lub wykwaterowania z lokali mieszkalnych pozostających w zasobach WAM w trybie art. 45 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 ze zm.), po wszczęciu postępowania egzekucyjnego przeciwko J. P. rozważa wystąpienie do sądu z pozwem o nakazanie opróżnienia lokalu mieszkalnego zajmowanego przez J. P. oraz o orzeczenie przez sąd o uprawnieniu do otrzymania przez niego lokalu socjalnego. W tym celu pismem z dnia 20 listopada 2007 r. Dyrektor Oddziału Regionalnego WAM podał, że zwrócił się do ZUS z wnioskiem o udostępnienie danych osobowych J. P. w zakresie obejmującym informacje, czy J. P. jest emerytem lub rencistą spełniającym kryteria do otrzymania świadczenia z pomocy społecznej lub osobą niepełnosprawną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593). Wnioskujący organ swoje żądanie oparł na przepisach: art. 27 ust. 2 pkt 5 i pkt 10 powołanej wyżej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) w związku z art. 38 i art. 45 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych oraz w związku z art. 19 § 7 i art. 36 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.). Wskazał przy tym, że uzyskane dane zostaną wykorzystane do ustalenia, czy w postępowaniu egzekucyjnym w zakresie przymusowego wykwaterowania lub przekwaterowania J. P. z lokalu mieszkalnego pozostającego w zasobach WAM znajduje zastosowanie tryb przewidziany w art. 45 ust. 1 i 2 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych, czy też tryb przewidziany w art. 45 ust. 3 tej ustawy. ZUS odmówił jednak udostępnienia wnioskowanych danych osobowych stwierdzając, że dokumentacja związana z wydawaniem przez lekarzy orzeczników orzeczeń o niezdolności do pracy i niezdolności do samodzielnej egzystencji na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 39, poz. 353 ze zm.), jest szczególnym zbiorem danych osobowych. Informacje o stanie zdrowia podlegają zaostrzonemu rygorowi ochrony prawnej, ponieważ zaliczane są do kategorii danych osobowych wrażliwych. Podkreślił też, że upoważnienie do udostępniania danych o stanie zdrowia musi znaleźć podstawę w akcie prawnym rangi ustawowej, a podstawę prawną pozwalającą na udostępnienie danych o stanie zdrowia zawartych w dokumentacji medycznej stanowi art. 27 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS w powiązaniu z przepisami odpowiednich ustaw szczególnych zezwalających na udostępnianie takich danych bez zgody osoby, której dane dotyczą.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty