Wyrok NSA z dnia 4 sierpnia 2011 r., sygn. I OSK 327/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska, Sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch (spr.), Sędzia del. NSA Jerzy Solarski, Protokolant starszy sekretarz sądowy Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 4 sierpnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 1142/10 w sprawie ze skargi R. T. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia (...) kwietnia 2010 r. nr (...) w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 7 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/WA 1142/10 oddalił skargę R. T. na decyzję Szefa Służby Celnej z dnia (...) kwietnia 2010 r. nr (...) o zwolnieniu ze służby.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych:
Pismem z dnia 4 listopada 2009 r. Dyrektor Izby Celnej w B. P. zawiadomił o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie zwolnienia ze służby funkcjonariusza celnego R. T. na podstawie art. 105 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323), w związku z upływem 12-miesięcznego okresu zawieszenia go w pełnieniu obowiązków służbowych, a następnie decyzją z dnia (...) stycznia 2010 r. nr (...), na podstawie art. 105 pkt 10 i art. 188 ust. 2 i 5 powołanej ustawy, zwolnił R. T. ze Służby Celnej z dniem doręczenia decyzji.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że na skutek wszczęcia przeciwko R.T. postępowania karnego o popełnienie przestępstwa z art. 228 § 1 w zw. z art. 12 w zw. z art. 65 § 1 K.k., decyzją Dyrektora Izby Celnej w B. P. z dnia 1 sierpnia 2008 r. został on zawieszony w pełnieniu obowiązków służbowych na okres 3 miesięcy począwszy od dnia 1 sierpnia 2008 r. Okres zawieszenia został przedłużony decyzją Dyrektora Izby Celnej w B. P. z dnia (...) listopada 2008 r. do czasu zakończenia postępowania karnego. Wobec tego, że okres zawieszenia R.T. w pełnieniu obowiązków służbowych przekroczył 12 miesięcy, a przyczyna zawieszenia nie ustała, to wystąpiły przesłanki z art. 105 pkt 10 ustawy o Służbie Celnej do podjęcia decyzji o zwolnieniu funkcjonariusza ze Służby Celnej. Wydając decyzję w ramach uznania administracyjnego Dyrektor Izby Celnej w B. P. wyjaśnił, że za zwolnieniem R. T. ze służby przemawiała waga zarzucanych mu czynów, tj. zarzut popełnienia przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych (art. 228 § 1 K.k.), które jest przestępstwem o charakterze umyślnym, ściganym z oskarżenia publicznego. Zasadność zwolnienia uzasadnia również dobro służby, które wymaga, aby w gronie funkcjonariuszy celnych znajdowały się osoby wolne od jakichkolwiek podejrzeń, etyczne i praworządne. Słuszność takiego stanowiska wynika również z art. 76 ustawy o Służbie Celnej, w którym ustawodawca wymaga od funkcjonariusza, aby był osobą o nieposzlakowanej opinii. Równocześnie za zwolnieniem ze służby przemawiają względy natury organizacyjnej. Przedłużająca się absencja funkcjonariusza dezorganizuje pracę służby Celnej utrudniają prawidłową realizację nałożonych na nią zadań.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty