12.07.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2022 r., sygn. III OSK 5145/21

Dnia 12 lipca 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z.L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 grudnia 2020 r. sygn. akt II SA/Wa 679/20 w sprawie ze skargi Z.L. na decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 3 stycznia 2020 r. nr DOS1.1124.57.2019 w przedmiocie wygaśnięcia stosunku służbowego uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku z dnia 14 października 2019 r. nr 2201-IZK-2.111.550.2019.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 grudnia 2020 r., sygn. akt II SA/Wa 679/20 oddalił skargę Z.L. na decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 3 stycznia 2020 r., nr DOS1.1124. 57.2019, w przedmiocie wygaśnięcia stosunku służbowego.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej decyzją z dnia 3 stycznia 2020 r. nr DOS1.1124.57.2019, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm., dalej w skrócie "k.p.a."), po rozpoznaniu odwołania Z.L. utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] z dnia 14 października 2019 r., nr 2201-IZK-2.111.550.2019, stwierdzającą wygaśnięcie stosunku służbowego wyżej wymienionego z dniem 31 sierpnia 2017 r.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazał, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w [...] wyrokiem z dnia 20 grudnia 2017 r. sygn. akt III SAB/Gd 45/17 zobowiązał Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] do wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego skarżącego Z.L. w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez organ odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami oraz stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa. W ocenie Sądu, organ ma możliwość wydania decyzji ustalającej warunki pełnienia służby (złożenia propozycji pełnienia służby) albo decyzji stwierdzającej wygaśnięcie stosunku służbowego skarżącego. Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 18 czerwca 2019 r. sygn. akt I OSK 1328/18 oddalił skargę kasacyjną od w/w wyroku, uznając, że skoro z mocy art. 170 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm., dalej w skrócie "p.w.k.a.s.") wynika, że w przypadku, o którym mowa w art. 170 ust. 1, wygaśnięcie stosunku służbowego funkcjonariusza traktuje się jak zwolnienie ze służby, a więc ustawodawca zrównuje w ten sposób skutki prawne zwolnienia ze służby ze skutkiem wygaśnięcia stosunku służbowego, to w rozpoznawanej sprawie zachodzi domniemanie załatwienia sprawy również w formie decyzji, której podstawę prawną stanowić będzie art. 170 ust. 3 w związku z art. 276 ust. 2 p.w.k.a.s.

W następstwie powyższego, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w [...] decyzją z dnia 14 października 2019 r. nr 2201-IZK-2.111.550.2019 stwierdził wygaśnięcie stosunku służbowego Z.L. z dniem 31 sierpnia 2017 r. W uzasadnieniu decyzji podniósł, że stwierdza ona stan faktyczny zaistniały w 2017 r. w związku z wejściem wżycie przepisów p.w.k.a.s. Organ podjął decyzję o nieprzedstawieniu skarżącemu w ustawowym terminie do dnia 31 maja 2017 r. pisemnej propozycji służby lub pracy w podległej jednostce, korzystając z kompetencji przysługujących z mocy w/w ustawy. Ustawodawca pozostawił bowiem kierownikom jednostek organizacyjnych autonomiczne prawo w zakresie składania bądź nieskładania funkcjonariuszom i pracownikom takiej propozycji, a w przypadku składania propozycji – prawa do decydowania co do jej zakresu i rodzaju. Wejście w życie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1947 ze zm., dalej w skrócie "u.k.a.s.") i p.w.k.a.s. oraz związana z tym reorganizacja spowodowała konieczność ukształtowania nowej struktury organizacyjnej, jaką jest Krajowa Administracja Skarbowa, w skład której wchodzą odrębne niegdyś jednostki organizacyjne, takie jak izby skarbowe, urzędy skarbowe, urzędy kontroli skarbowej oraz izby celne i urzędy celne wraz z podległymi oddziałami celnymi. Wydając niniejszą decyzję uwzględniono posiadane przez stronę kwalifikacje i doświadczenie zawodowe w porównaniu z pozostałymi funkcjonariuszami pełniącymi służbę w Oddziale Celnym [...] w Urzędzie Celnym w [...]. W wyniku przeprowadzonej reformy ograniczono liczbę funkcjonariuszy pełniących służbę w w/w Oddziale Celnym z 41 do 36 osób.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne