Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2025 r., sygn. III OSK 7523/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie sędzia NSA Ewa Kwiecińska sędzia del. WSA Mariusz Kotulski protokolant asystent sędziego Przemysław Iżycki po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 czerwca 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 14/21 w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 23 października 2020 r. nr DOS1.1125.169.2020.EDE w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia stosunku służbowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. K. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 11 czerwca 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 14/21, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) dalej "p.p.s.a." oddalił skargę A. K. na decyzję Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 23 października 2020 r. nr DOS1.1125.169.2020.EDE w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia stosunku służbowego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że zaskarżona decyzja jest prawidłowa. Skarżący pozostający w stosunku służbowym do 31 maja 2017 r. nie otrzymał propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia albo pełnienia służby w Krajowej Administracji Skarbowej. Oznacza to, że stosownie do art. 170 ust. 1 ustawy z 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 ze zm., dalej "p.w. KAS") jego stosunek służbowy wygasł z dniem 31 sierpnia 2017 r. Zdaniem Sądu nie ulega wątpliwości, że organ zobowiązany był wydać decyzję w przedmiocie wygaśnięcia stosunku służbowego. Jednocześnie Sąd wskazał, że przedłożenie propozycji służby/pracy zostało pozostawione przez ustawodawcę uznaniu przełożonego, który biorąc pod uwagę całokształt okoliczności, podejmuje określoną decyzję lub przedkłada funkcjonariuszowi określone propozycje. W rozpatrywanej sprawie organ przedstawił przesłanki, które legły u podstaw nieprzedstawienia skarżącemu propozycji zatrudnienia lub służby. Decydującą okolicznością przesądzającą o niezłożeniu odwołującemu przedmiotowej propozycji, była sprawa związana z przedstawieniem zarzutu popełnienia czynu z art. 91 § 2 kodeksu karnego skarbowego. Fakt umorzenia tego postępowania z powodu przedawnienia karalności nie zmienia faktu, iż okoliczności faktyczne świadczące o popełnieniu czynu zabronionego mogły być brane pod uwagę w procesie wręczania przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej [...] propozycji służby/pracy w strukturach KAS. Sąd zwrócił uwagę, że funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej jest osobą powołaną do egzekwowania przepisów prawa, a funkcjonariuszy tej formacji obowiązują szczególnie rygorystyczne wymagania w zakresie przestrzegania prawa. Tym samym Sąd I instancji podzielił stanowisko organu, iż organy administracji były uprawnione do oceny cech i postawy skarżącego, ujawniających się w trakcie służby i powodujących, że w ocenie organów nie wpisywał się w wysokie standardy tworzonej nowej Służby Celno-Skarbowej, ponieważ istnieją wątpliwości co do posiadania przez niego nieposzlakowanej opinii.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
