Wyrok NSA z dnia 27 października 2011 r., sygn. II FSK 753/10
Sprzedaż certyfikatów giełdowych przez spółkę, która działa w strefie ekonomicznej podlega opodatkowaniu podatkiem CIT.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Włodzimierz Kubiak, Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędzia WSA del. Grażyna Nasierowska (sprawozdawca), Protokolant Anna Dziewiż-Przychodzeń, po rozpoznaniu w dniu 27 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. S.A. w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 30 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Bd 868/09 w sprawie ze skargi M. S.A. w S. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od M. S.A. w S. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w B. działającego z upoważnienia Ministra Finansów kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 30 grudnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Bd 868/09), wydanym na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej w skrócie: "p.p.s.a.", Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę M. S. S.A. w S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 15 lipca 2009 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.
2. Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że występując z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji Skarżąca podała, iż jest producentem papieru do produkcji tektury falistej oraz papieru workowego. Działalność prowadzi na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) na podstawie zezwolenia z 20 grudnia 2007 r., które określa działalność spółki jako produkcję, handel i świadczenie usług w zakresie wyrobów z drewna i papierniczych, a także w zakresie usług informatycznych, rachunkowości, badań i analiz technicznych. W celu pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną dla zasadniczej działalności gospodarczej Skarżąca pozyskała koncesję na produkcję energii elektrycznej i jest, w rozumieniu Prawa energetycznego, producentem energii. Całość generowanej przez nią energii elektrycznej, poza sporadycznymi przypadkami oddawania jej do sieci publicznego operatora, zużywana jest do celów zasadniczej działalności produkcyjnej, objętej zezwoleniem strefowym. Dodatkowo Skarżąca w ograniczonym zakresie działa jako dystrybutor energii dla odbiorców końcowych, gdyż zgodnie z Prawem energetycznym, jako operator sieci energetycznej znajdującej się na swoim terenie, ma obowiązek przyłączyć do swojej sieci podmioty mające siedziby na terenie zakładu i dystrybuować im energię nabywaną od podmiotów zewnętrznych. W tym celu zawarła umowy przyłączeniowe i odpłatnie zbywa energię elektryczną nabywaną od zewnętrznego dostawcy "E.". Energię elektryczną Skarżąca produkuje z biomasy stanowiącej odpady produkcyjne zasadniczego procesu produkcyjnego, jak i nabywa od dostawców zewnętrznych. Do wytwarzania energii elektrycznej wykorzystywana jest także para wysokoprężna powstająca w procesie regeneracji chemikaliów. W rezultacie Skarżąca ma prawo wystąpić do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o wydanie świadectw pochodzenia energii, które stanowią urzędowe potwierdzenie pochodzenia energii ze wskazanych źródeł. Ponieważ zasadniczą część wygenerowanej energii Skarżąca zużywa do własnej produkcji, z którego to tytułu nie jest zobowiązana świadectw umarzać, świadectwa te zbywa zarówno w obrocie giełdowym, jak i pozagiełdowym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty